Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Wednesday, April 20, 2011

semalam punya cerita

assalamualaikum..

semalam, nisah berkesempatan bertemu dengan seorang sahabat, seorang sahabat lama.. dari budak hingusan kini beliau telah menjadi seorang gadis yang ayu & anggun alhamdulillah, mewarisi kecantikan ibunya kini beliau semakin matang..

hampir 20 tahun kami kenal, dari zaman kanak-kanak, remaja dan kini kami semakin dewasa & matang, suka duka waktu kanak2 kami telah kami jadikan kenangan.. beliau seorang yg sangat ceria.. namun  di sebalik keceriaan beliau.. ceritanya sering kali buat nisah mampu menangis.. dari kisah cintanya yg dulu dan kini yg sering berganti sentiasa buat beliau dalam keadaan  di uji.. adakala nisah terfikir, bolehkah beliau merasa nikmat kebahagiaan yang sebenarnya? cinta yang tak bertukar ganti? sekurang kurangnya berilah beliau sedikit ruang agar cinta itu milik beliau.. bagaimana harus nisah mampu membantunya???

kita bisa mencintai sesiapa, namun mengapa kite sering tidak memiliki cinta itu? terlalu sakit menanggung seksa cinta itu.. sakit.

katanya, biarla mereka berjauhan.. biarlah tak nampak di mata, agar mampu cinta & sayang itu jua berlalu pergi.. namun kata nisah.. andai cinta & sayang itu telah terpahat di hatimu.. bagaimana ia mampu kau padamkan walau mata tidak memandang.. tidakkah kau rasa jika cinta itu masih terpahat di hati mu maka berjauhan itu lebih menyakitkan???? bukankah rindu itu lebih menyeksakan????

atau saja kamu bisa melupakan dia jika kamu menemui seseorang yang lebih hebat dari die.. mungkin di waktu itu kamu mampu melupakan cinta itu..

sahabat.. kita mampu menyintai sesiapa sahaja yang kita mahu, namun tidak beerti kita bisa memilikinya untuk menjadi milik kita..

dan segalanya takkan mungkin berakhir di sini...

dan ....
dan ...
dannnn....

.................................................................

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

saye kehilangan die.. kehilangan die.. sangat sangat sedey...
saye kehilangan en pen drive saye.. mereka kate pen drive kalo dah ilang nanti beli arr laen harga baru bape kan, skang pen drive 2-4g pon br RM50 je..

tapi saye nak bagitau anda tentang nilai isian pen drive tu adalah bernilai lebih setaun gaji anda tau, tau tak? tau tak?.. saye sangat risau tentang kehilangan die.. mcmana saye nk cari ganti isian tu.. huwaaaa kat mane sy nk dpatkan tu sume...

betoi, saye lalai.. sy x ingat pon sy letak mane en. pen drive saye.. mungkin tercicir.. tapi di mana? 
atau..
adekah ia tertinggal dan ade owg amik semasa sy ke cc 2 minggu lepas? huh sy serabut nk pk hal ni..

uh saye mahu kembali en pen drive saye.. saye mahu ia kembali... 

Friday, April 15, 2011

masihkah kau ingat???

Masihkah kau ingat, Pada waktu itu sekuntum bunga mekar, Kuselit ke rambutmu
Masihkah kau ingat, Ia menjadi mimpi dan menjadi rindu
Masihkah kau ingat, *Masihkah kau ingat
kita berlari-lari di kaki langit mencari pelangi, lalu hujan turun kita basah bersama
Masihkah kau ingat, Masihkah kau ingat, Masihkah kau ingat
sekuntum bunga itu, Ditapak tangan ini, Ia menjadi layu, Lalu kugengam ia menjadi debu
Masihkah kau ingat, Masihkah kau ingat
Salam sume, petang tadi dalam nisah otw ke giant tambun, perak.. sedang nisah drive nisah on radio sinar.fm, tetibe keluar arr lagu Masih Kau Ingat dari Kopratasa, nisah pun join la nyanyi lagu ni.. layan jugak ye hehehehe.. bukan ape bile nisah dengar lagu ni teringat pulak time kanak-kanak dulu, mase tu nisah baru berumur 6 tahun, setiap pagi sebelum nisah ke tadika kemas, stesen radio perak mesti ke udara lagu ni... mase tu nisah x faham pon makna lirik lagu ni, cume suke dgr rentak die je.. tp bile dah dewasa mcm ni, baru nisah faham sume nye.. tapi ia xde kene mengena pun gan nisah.. (^_^)
cume bile dengar lagu ni, terimbas plak mase kecik2 dulu... rindu la time tu!!!! 



susahnye hidup ni

Salam cemue.. anda sihat tak ari ni?

banyak kali nisah dengar org selalu merungut: 
susahnye hidup ni
kenapa aku yang dapat susah ni?
setiap kali aku je yang dapat susah, kenapa?

dan adakala, kite sering mengeluh bile dapat kesusahan tu kan..


tapi sebenarnya, Allah tak pernah berjanji bahawa hidup ini mudah dan senang tanpa kesusahan, tapi Allah berjanji akan sentiasa berada di sisi kita, dalam apa jua keadaan kita..


cube kite fikirkan sejenak..
dalam kite sebok berusaha untuk mendapatkan sesuatu lebih dari ape yang kite ade skarang, kite kena ingat jugak, ape yang berlaku sekarang, pasti bersebab, xde menda yang berlaku tanpa alasan, cube fikir balik adakah ape yg berlaku dalam kesusahan sekarang ni adalah kesinambungan dari cerite lame kite.. memang kite x patut @ x perlu hidup bergantung pada kenangan silam namun kesilpan lalu kadang2 punca kita berada dalam keadaan susah sekarang ni, mana tau kan??? oleh itu, cari la ruang kesedaran dan keinsafan. Rendahkanlah diri kite pada yang sepatutnya, semoga dengan berkat usaha dan doa yang x pernah berhenti itu segala urusan kita  mampu di lapangkan, kerana kadang-kadang bile kite banyak masalah dan x jumpe jalan keluar pastinya rase pertimbangan yang logik akan hilang...


Thursday, April 14, 2011

~~senjakala~~

Salam untuk cemue.... :)

hari khamis yang di lalui yang sangat heppi hahahahha (ketawa dengan riangnya)

hari ni, nisah berpeluang ke jusco ipoh, dah 4 bulan x jejak kaki ke sana, hurmm lega dapat jejak ag ari ni.. alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan nisah untuk ke situ (^_^)

ape nisah buat kat jusco?
:) selain nisah window window shopping, b4 nisah window2 kat situ nisah, farah & hafiz g tengok cite SENJAKALA.. lakonan Liyana Jasmay & Zahiril Adzim.. satu gandingan yang bole di katakan "bole la" memandangan Zahiril Adzim salah seorang pelakon teater, jd wataknya agak berpuas hati la dengan lakonan dengan gaya dan cara yang di bawanya..

pada sesiapa yang belum tengok cite ni, jika ade peluang anda pergilah tonton, mungkin sedikit sebanyak anda bole tau tentang "SAKA". hahahahahaha

dan yang pastinya, nisah suke tempat dorang shooting tu..
umah kampungnye memang cantik, rase mcm nak bercuti je kat situ..


JOM CUTI CUTI (^_^)

Wednesday, April 13, 2011

keluarga

Salam Sume..

hari ini, nisah duk melepak kat umah je.. tengok mak wat kuih tolong mak wat dadih jagung.. tido petaNG same2 gan mak.. oo sangat beshnye.. (^_^)

menghabiskan mase bersama keluarga adalah satu waktu yang sangat berharga bagi sume orang..
kesian n simpati pada sape2 yg tiada ibubapa, keluarga.. hidup tanpa sesiapa.. tiada ibu yg perlu di sayangi, tiada ayah untuk di kasihi.. tiada adik beradik untuk bergurau senda.. sedey kan?

pada kite yang masih ade mereka, bersyukurlah.. kerana Allah memberi kite ruang untuk hidup bersama-sama mereka, pada mereka yang tiada pasti mencari2 dan mengharapkan ade keluarga ade menemani..
namun walau apepun yg berlaku, siapepon kite.. idup kite kena teruskan.. jangan sesekali putus asa.. kerana setiap kejadian adalah kehendak Allah yang Maha Mengetahui, mungkin kite tak tau ape kebaikan dan keburukan namun Allah itu Maha Mengetahui, pasti ujian yang di berikan atas dasar kemampuan kite sendiri.. 

Mengingatkan pada diri nisah sendiri dan anda di luar sana, bersyukurlah sentiasa atas ape yg telah di kurniakan, jangan sesali setiap ape yang berlaku.. bangkitlah agar kite selalu bersemangat, jadi lah penyokong pada orang sekeliling kite, kerana siapapun mereka kadang2 kite perlukan sokongan dari mereka juga. kite mungkin boleh berdiri di kaki sendiri tanpa bantuan sesiapun namun dalam satu satu hal yang lain, kite perlukan seseorang yg akan menemani kite atau menjadi tulang belakang kite kelak.

pada suami mohd idham hj khamis, terima kasih atas segala2nya.. nisah doakan agar kita akan menjadi suami isteri yang baik untuk hari ini dan selama2nya..

pada arwah ayah Mat NOh Bin Ahmad yang di kasihi, sesungguhnya pengorbanan setiap titik peluh mu dulu  itu tidak mampu nisah balas dengan apa2pun namun.. setelah ayah pergi hanya kiriman doa yang mampu nisah kirimkan tanda kasih sayang nisah pada mu..

pada bonda Bonia binti Paina, kasih sayangmu lebih besar dan dalam dari lautan.. jerit pekikmu, nasihatmu, marah mu, rotan mu.. mengajar nisah menjadi kini dalam keadaan ini skrang, dan pastinye ucapan terima kasih itu tidak akan mampu menandingi segala pengorbananmu membesarkan nisah sehingga kini. namun nisah sentiasa akan cuba buat yang terbaik, agar dirimu sentiasa bahagia seperti bonda lakukan pada nisah dari dulu hingga sekarang. Terima Kasih.

buat kakak2ku Shamsiah Mat Noh & Nizah Mat Noh andalah penyeri hidup ku, susah senangku hanya andalah tempat nisah mengadu.. setiap tawa kalian adalah pengubat jiwa nisah yang lara..  

buat abang2 iparku, Mohd Yunus Bin Arshad & Mohd Zaki Bin Abd Halim.. kalian lah pelengkap kekurangan di dalam keluarga kami, pasti nya kasih sayang nisah pada kalian akan abadi hingga ke akhir hayat nisah....

buat Ibu & Abah Mertua ku, Hj Khamis Bin Seman & Hjh Kamisah Binti Mani, terima kasih kerana sudi menerima diri nisah seadanya, walaopun kadang2 kite sering tidak sependapat, namun di dalam hati ini.. kalian lah antara pelengkap idup nisah sepanjang hampir 4 tahun ni...

buat adik2 ipar ku, marliana hj khamis, mohd imran hj khamis, mardhiyyah hj khamis.. kenangan bersama kalian tak pernah kak long lupa, terima kasih.

buat biras2 ku awaludin bahron & masitah saad.. terima kasih menjadi sebahagian keluarga kak long..

dan pada mereka2 yang tidak mempunyai apa yg nisah ade kini, bersabarlah.. hari anda pasti akan tiba hanya Allah yang Maha Mengetahui...  jangan sesekali putus dari doa, jangan sesekali melalaikan kewajipan yang telah Allah perintahkan, jadilah hamba yang taat kepada Allah, pasti Allah tidak akan lupa pada kita... InsyaAllah... (^_^)

Tuesday, April 12, 2011

teguran buat saye (^_^)

Salam Sume...


Sepanjang minggu ni, nisah berada di Ipoh, rumah Bonda yang tercinta.. memandangkan ini mungkin kali terakhir nisah berjumpe gan bonda sebelum nisah ke Langkawi nanti, maka nisah ingin menghabiskan masa sebaik2 yg mungkin pada bonda dan kuarga yang lain.. oleh itu kami pun hari2 berjalan, kelmarin ke kenduri kawen & ipoh parade (hahahha cam tak percaya nisah berjaya parking kat ipoh parade's roof, Alhamdulillah..) semalam ke Tesco Station 18, Hari ni ke Tesco at Ipoh Garden, esok? tak tau ag. Nak pekena Nasi Rahmat  kot kat sebelah Masjid Negeri tu, lame gak x makan kat sane... (tu sekadar perancangan je)


tapi yg nisah nak cite kat korang sume adalah teguran yg nisah dapat time nisah ke kenduri kawen & sepanjang duk umah mak..


kat kenduri kawen tu, nisah terjumpe seorang kawan lame..
"nisahhh" opss ade org panggil la, nisah pon beralih
"hah ko ke nazil, lame tak nmpk.. rindu aku kat ko!!"
"erm ko, lepas kawen hilang terus. ntah2 number aku pon ko xde"
"ye arrr, ko kate aku.. ko simpan ke number aku?"
budak nazil tu cume tersengih je. kompom die pon xde number aku dah... lagi mau kata aku, huh!!!
"eh ko nmpk lain arr, ari tu aku nmpak ko lain.."
"ape yg lainnye nazil? same je aku ni, tetap gemuk cam dulu gak, hahahahahah" aku ketawa besar, nk cover je
"ari tu aku nmpk ko dan idham kat ipoh parade, ko tgk wayang kan?
"ade ke?" nisah diam dan memikirkan sesuatu.. pastu nisah dah pk dan jawap, "a'ah arr ade ari tu pas idham balik dr turkey kiteorang tgk cite Sini Ade Hantu, ko nampak asal x tegur?"
"nisah, ari tu aku nmpak ko gemuk sket, asal skang dah susut sket?"
"hehehehe nmpk aku susut ke?, nak wat cam ner.. hari2 makan hati.. badan gemuk pon bole susut hahahaha"
"ko biar betoi nisah, takkan makan ati kot?"
"hehehehe xde arr, aku sebenarnya on diet, tu yg nmpk susut sket, plak tu idham belikan aku JM5, tu yg susut ketara sket tu, nampak ketara erk??, ramai ckp cam tu... ermm aku dah tau dah.. "
(ngeee dalam hati ade kaler pelangi la..)
"ko jgn susut sgt2 nisah, kang aku sambar kang ko dari idham.. hahhahaha"
"ape kena mengena, idham, sambar & susut plak? ape relevannya?"
"ye arr kalo ko dah susut sangat lagi nmpk chumel ni, terngiur plak kang aku nanti.. :)"
"oitt x baik wat member cam ni"
dan kami sembang ag sembang ag sembang ag, smpai arr nisah kate
"okey, aku nk mkn.. lapor"
nazil jawap plak "org diet mane bole makan.." "ala aku mkn wat syarat je, rugi arr x mkn"


yang tu cite pertama, ni cite kedua~~~

nisah baru balik dari jumpe member2..
masuk je umah, nampak my bonda tengah sembang gan jiran blakang umah, nisah pon salam la mak cik tu.. pas salam nisah pon berdiri la depan die.. tak semena2 die pon bersuare
"kamu nmpak susut cik"
"nmpak susut ke makcik?"
mak pon menyelah, "a'ah ya,cik ni tgh diet katanya, pastu die mkn ubat, tu haa kotaknya.." sambil tu muncung bondaku ke arah kotak atas almari tepi dinding, dan pastinya kotak tu adalah kotak JM5
pastu aku pon ckp " ye makcik cik mkn tu la.."
"abih berat kamu skang brape?"
"hehehehe, berat tak turum tp fizikal mcm dah kecik sket"
"dah bape kotak kamu mkn?"
"ni masuk 2 kotak, 1 kotak ade 20 sachets"
"hah ye ke.. bagus arr ubat ni, br makan dah nmpk ketara"
"hehehe, makcik nak amik la satu, suh piah try mane tau kot2 mau susut sket bdn piah tu" (dan piah tu adalah anak kepada makcik tu"

perbualan kami byk tentang JM5 tu, dan die pun mcm berminat untuk beli..

dan yang paling nisah berminat adalah.. "nisah dah susut, huhu x sia2 diet selama ni, berbaloi2 beb!!!

dan ade lagi beberapa orang lain menegur tentang hal yang same, tapi ckpla kalo nisah cite stakat ni sahaje.. 
Syukur Alhamdulillah, dengan IzinNya nisah mampu melakukannya dengan baik dan yg paling happy adalah ia berkesan..

Alhamdulillah dan Thanks a lot pada mereka yang mambantu & menyokong nisah

tanpamu



Biasanya aku lelap tidur...
terbangun 'tuk fikirkan diri mu
mengenangmu yang kini telah jauh

Biasanya aku tenang tidur
terbuaiku mengingat dirimu
mencintaimu namun kau terlalu jauh

Kucuba lupakan dirimu
mengingatmu hancurkan hatiku

Dahulu seia sekata,
namun kini semua telah berlalu

Sayang kuingatkan dirimu....
bahawa ku tak bisa hidup tanpamu.

terima kasih kerana cinta~~

"saya dah jatuh cinta.." 

"hah jatuh cinta kat sape plak ni?" 

"kat awak la" 

"hahahhahaha serius saye tak cintakan awk"

 "tapi saya serius cintakan awk, kenapa ye?" 

 "ermmm saye x percaya, uishh jgn main2 la" 

"saye nampak cam main2 ke?"

 "ngeee ye ke, bole ke kite bercinta??" 

"terpulang la kat awak"

"kalo saye, saye akan kate tak bole.."

"kenapa??"

"awk ada jawapannya.. awk dah tau jawapannya, so x perlu tanye saya kenapa..."

"awk kecewakan saya sekali lagi"

"??????????" "kalo saya minta maaf, adekah ia mampu mengubati kekecewaan awk?"

"tidak!!!!!!"

"hurmmmmmm"

si kereta merah..

Salam sume... i'm back.. 

pada 06/04/2011 pada pukul 11.00pm nisah kuar jalan2 ke Lumut. time tu xcited nk drive.. otw balik dari lumut nisah teringat duit yg my hubby bank in kan, alang2 dah kuar tu nisah fikir singgah kejap arr ke bank withdrawn duit tu. Pas nisah amik duit tu, nisah pun balik arr.. b4 sampai umah, nisah stop coz ade traffic light, dalam beberapa saat pas nisah berenti dtg la plak sebuah kete merah di sebelah.. erm  nisah pandang ke depan balik.. ntah mcmana nisah terasa seolah2 si driver kereta merah tu memandang nisah.. dengan gaya perasannya nisah pon pandang arr balik.. tetibe je si driver buka mulut "lampu!! lampu!!" "lampu!! lampu!!" siap gan isyarat jari ag... hahahha gupenye, baru nisah tau nisah tak on lampu kete dari bank ke traffic tu. nasib baik si kete merah tu bgtau, kalo tak sampai ke umah le jawapnye nisah x on lampu.. hehheheh terima kasih si kereta merah.. 

Wednesday, April 6, 2011

rapuh~~~

Assalamualaikum. ari ni nisah sempat post satu cite je.. sebb ari ni agak sebok..  ngeeeee

saje je nak berkongsi gan anda je,

2-3 bulan lepas dan sekarang, nisah selalu dengar lagu ni.. betapa rapuh cinta nisah pada Allah jua teringat tentang kerapuhan kasih nisah pada suami, dan pernah nisah inbox kat suami nisah lagu ni.. tapi pada 20 January 2011 13:04pm suami nisah kirimkan kembali lagu ni pada nisah.. huhuhu dalam hati ada taman rama-rama (^_^),

khas buat isteri tersayang..
20 January 2011 13:04pm


detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta


detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Tuesday, April 5, 2011

syukran syukran Ya Allah.. Alhamdulillah

Assalamualaikum..

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah..

sejuta kesyukuran nisah panjatkan pada yang Maha Esa..
kerana belas kasihanNya, kerana cintaNya kerana ujianNya nisah mampu mengucapkan Alhamdulillah ari ini.. kekecewaan yang hampir buat nisah terganggu.. sering buat nisah resah gelisah, sering buat nisah termimpi mimpi yang ngeri semalam kelmarin, minggu lepas.. kini nisah mampu berlapang dada dengan nikmat yang dikurniakan.. Alhamdulillah.. dan juga terima kasih atas doa-doa yg telah di hulurkan dari suami tercinta, bonda tersayang, ibu dikasihi.. atas doa-doa mereka usaha yg telah di lakukan serta semangat yang x pernah jemu di hulurkan oleh suami tercinta ini buat nisah tersenyum lebar,







tangisan kesyukuran telah jatuh ke pipi ini menandakan nisah benar2 bersyukur, tak termampu rasenya untuk di gambarkan betapa diri ini terlalu bersyukur.. walaopun ia tidak lah sehebat mana, namun ia cukup buat nisah terfikir dan teringat tentang sebuah kata-kata (sesungguhnya doa itu kekuatannya amat kuat) siapa mampu mengalahkan kekuatan doa itu?

Monday, April 4, 2011

ke rumahMU



melangkah masuk kedalam ke rumahMU Ya Allah, mengingatkan nisah tentang diri nisah sebagai hambaMu yang sangat kerdil, telah lama nisah tinggalkan ruangMu itu..  seringkali hati menjerit untuk ke situ tapi entah kenapa terlalu payah untuk kaki nisah ke sana.. adakah seruMu belum nisah temui? atau nisah sendiri buta dan sengaja mengalpakan segalanya.. Namun, setiap kejadian atau perkara yang berlaku, buat nisah benar2 sedar tentang kedaifan diri, dalam sibuk nisah melayari kehidupan ini ternyata ada ruang kosong hati ini yang perlu di isi. Setelah sekian lama, tanpa rasa malu kaki nisah melangkah jua ke rumahMu Ya Allah.. benar benar terasa tenang dan senang.. hati nisah yang gundah dan seringkali berperang dalam jiwa ini semakin reda dan pulih.. betapa besarnya dan ajaibnya rumahMu Ya Allah... 

sesungguhnya, keajaiban rumahMu itu buat nisah tersentuh, kebahagiaan dulu yang seolah hilang, kini terasa kembali hangat, kesyukuran nisah panjatkan padaMu Ya Allah kerana ruang Kau berikan benar2 menenangkan. semoga rase syukur ini tetap abadi dalam jiwa ini...



hanya sekadar doa

doa..
doa memberi kekuatan pada orang yang lemah
membuat orang tidak percaya 
menjadi percaya
dan dengan doa


memberikan keberanian 
pada orang yang ketakutan

Sunday, April 3, 2011

kesepian~~~

sebuah puisi yang telah lama aku tinggalkan
ku rangkum kembali
pabila terasa
sunyi

kesepian yang merosakkan
jiwa
membuat aku terasa
keseorangan

keriuhan alam bagai tak
memberi makna
pada jiwa aku
yang bagai
sosong ini

bagai tiada cahaya
yang menyinar suram dan muram

akhirnya aku mencari
ruang ini
untuk aku tulis satu puisi lagi
untuk menyatakan
aku kesepian..

janji dan kita

Ramai antara kita yang selalu berjanji antara satu sama lain, tak kisah la perjanjian tu di buat antara bf ke gf, ibu ke ayah, ibubapa ke anak2, suami ke isteri atau sebaliknya. Namun ramai plak yang suke atau terlupe pada janji, tak kisahla apa jua janji yang telah di buat, promise is promise.  Seperti biasa la manusia sentiasa lalai dengan diri sendiri, jadi kalo diri sendiri pon dah lalai inikan pulak nak ingat janji pada orang kan kan kan kan.. so pade sape2 yang suke berjanji tu lebih baik jangan berjanji, sebab kalo dah berjanji org akn tuntut x pon menjadi bahan bual bicara atau bahan mengata, kan ke tak pasal pasal dapat kutukan atau tuntutan secara FOC.  Erm.. janji kan satu perkataan yang sangat sensitive, tak kisah la pada siapa pon kite berjanji, pada org yang mendengarnya pasti akan tertanya atau ternanti., so berhenti lah untuk berjanji, sekiranya kita tau kita tak mampu melaksanakan.

Janji mempunyai banyak pandangan, setiap manusia mempunyai banyak pemikiran yang berbeza2, jadi terpulanglah kepada anda untuk mendenifikasikan makna janji tersebut. Yang pasti jika anda buat, anda dapat J

Saturday, April 2, 2011

AKU JATUH CINTA

Saat pertama kali ku melihatmu
Jantungku mulai berdegup kencang
Sejak saat itu
Malam-malamku penuh mimpi tentangmu
Setiap kali bersamamu
Serasa ku terbang melayang
Anganku membawamu turut serta
Menghadapi ribuan bintang di langit
Aku jatuh cinta padamu
Jatuh cinta yang pertama
Aku jatuh cinta padamu
Dan kau pun begitu padaku
Ku mohon.. jangan lukai aku..
Ini yang pertama buatku
Ku ingin yang paling indah
Walau pun nanti berpisah
Kisah ini tak kan terlupakan..


puisi ini di ilhamkan oleh seorang sahabat lama kepada nisah,
terima kasih atas puisi ini.
2006 
~~shahrul razlan~~ 

aku adalah puisi

biduk di langit masih kering tertawa
melihat aku yang tetap bercumbu dengan khayal
menari kata dalam balutan puisi
membingkaikan rasa dalam bait
puisi adalah aku
aku bercinta dengan kata
dan merangkai menjadi satu kenangan indah
dekapan kalimat panjang membuai mesra diriku
kutemukan ada detak lemah setia

tentang chinta 4

"Aku ingin mencintaimu dengan sederhana... 
seperti kata yang tak sempat diucapkan kayu kepada api yang menjadikannya abu... 
Aku ingin mencintaimu dengan sederhana... 
seperti isyarat yang tak sempat dikirimkan awan 
kepada hujan yang menjadikannya tiada..." 
(Khalil Gibran)

tentang chinta 3

Cinta tidak pernah meminta,
ia sentiasa memberi, 
cinta membawa penderitaan, 
tetapi tidak pernah berdendam, 
tak pernah membalas dendam. 
Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; 
manakala kebencian membawa kepada kemusnahan
.~ Mahatma Ghandi

tentang chinta 2

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, 
tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang 
dan kamu tidak pernah memiliki 
keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

tentang chinta

Kamu tahu bahawa kamu sangat merindukan seseorang, 
ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping.
Dan hanya dengan mendengar kata 
"Hai" darinya, 
dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

<<< S.A.K.A >>>

alhamdulillah.. hari ini nisah berkesempatan untuk menghadiri sebuah Majlis Ilmu Agama. Penceramah pagi tadi adalah Ustaz Kazim Bin Elias.. bersyukur nisah kepada Allah kerana memberi nisah kesempatan untuk pergi ke Majlis tersebut..

tajuk hari ni adalah tentang SAKA, ikhlasnya nisah bukanlah seorang yang terlalu obses dengan perkara ini, memandangkan ibu mertua nisah seorang pengamal perubatan secara kecil kecilan maka nisah sentiasa terdedah dengan hal2 ni, tapi jarang skali nisah amik peduli, nisah cume dengar, pernah lihat sekejap org yg ade saka dan selepas itu nisah biarkan.. tapi ceramah pagi tadi buat nisah "buka mata" untuk mengetahui serba sedikit tentang hal hal SAKA ni, mane la tau kot2 nisah sendiri ade saka ke?? suami nisah ade saka ke? famili ade ke? ha sape tau kan kan kan ? hehehehe.. Nauzubillah, semoga Allah jauhkan saka dari hidup nisah idham dan anda semua.. InsyaAllah....

Jom nisah cerita sket ape yg nisah dapat dr ceramah tadi:----

TANDA2 mempunyai saka:-

1) dapat warisan dari tok nenek kite yang berupa keris (bagi lelaki) atau cucuk sanggul (bagi perempuan);
2) seorang perempuan itu dapat mimpi menyusukan anak/bayi.. (ustaz kate kalo kite dapat dapat mimpi ni, lebih baik dalam mimpi ni kite bersaha untuk mencampak atau membuang bayi ni, kerana kalo die berjaya menghisap susu kita maka secara automatik die adalah PENDAMPING kita, haaa korang sume ingat balik, korang penah tak mimpi mcm ni??)  okey.. kalo la ade mimpi mcm ni, dan anda telah pun terbagi susu kepada bayi (saka) tersebut, maka jalan penyelesaiannya adalah>>> 

** setiap petang mandilah dengan air limau 3 biji;
** habiskan 30 Juzu Al- Quran (lebih baik dilakukan oleh diri sendiri dan ahli keluarga yang berada didalam rumah tesebut) dan x payah lah suh budak Tahfiz bacekan ye, sendiri bace ar ag bagus....
** Jadikan amalan bagi bacaan untuk ayat  Surah Al-Baqarah (ayat kedua yang terakhir dari surah tersebut)
** seminggu sekali lakukan pembersihan rumah dengan cara, campurkan garam kasar + cuka makan/masak + lada hitam = taburkan di sekekeliling halaman rumah.

ATAU

sekiranya anda sempat mencampakkan bayi tersebut, bangun dari tido dan lakukanlah solat sunat. selesai solat tido di tempat lain maksudnya tidolah di sofa atau tido bilik bersebelahn untuk malam itu sahaja, malam2 lain bole tido balik tempat asal tu. 

SAKA juga terbahagi kepada beberapa saka, iaitu: saka pengamal perubatan (bomoh) yang mana perubatannya adalah dengan cara "menurun", Saka silat iaitu pengamal saka silat ini bertujuann untuk kebal diri, supaya orang takut dengan die, Saka menjaga keselamatan atau lebih di kenali sebagai "Hantu Raya" , Saka Perbidanan atau orang2 yang membela Pelesit itu adalah saka perbidanan, Saka Afrit @ Hantu Bajal

dan anda kena tahu bahawa TOYOL bukanlah sejenis saka kerana.kerana TOYOL tidak minta pewaris setelah tuannya mati.

CIRI-CIRI orang yang memiliki SAKA:-
1) boleh mengubat orang dengan cara menurun dan mengaku dirinya adalah wali yang kebiasaanya wali yang di sebut adalah wali SYEIKH ABDUKADIR JELANI atau syeikh2 yang lain.
2) bomoh itu menggunakan jampi serapah yang berunsurkan perkataan yang pelik dan bukan dari ayat2 Al-Quran.
3) jampi yang menggunakan perkataan yang kite tidak faham
4) mempunyai kebolehan melakukan perkara-perkara pelik seperti, mampu mengeluarkan paku atau jarum dari dalam badan atau boleh berjalan di atas bara api
5) banyak mendapat mimpi2 pelik dalam mimpi yang mana mimpi itu datangnya dari atuk @ nenek kita.

MASA SAKA berpindah
1) sewaktu seseorang itu hampir meninggal dunia 
2) berpindah pada orang yang pengamal saka sayangi
3) bermimpi di beri doa tanpa kita tahu maksudnya, di suuh ke atas bukit untuk mendapatkan keris lama

sekiranya, kita menziarahi orang yang hampir meninggal dunia tapi keadaanya mempunyai saka, maka ahli keluarga bole dapat kan air kolam dari 17 masjid (setiap satu masjid satu botol) dan pastikan air kolam bukan air paip Masjid ye, air itu di beri minum atau di mandikan pada belian yang berada dalam Sakaratul Maut tersebut.

4) saka akan berpotensi berpindah kepada anak cucu yang mengamalkan jmapi2 dr si mati (cth jampi seperti, penyeri wajah atau yang sewaktu dengannya)
5) anak cucu yg menyimpan barang lama simati (seperti keris/cucuk sanggul) ni kebiasaanyala.
6) anak cucu yang cetek ilmu agama
7) anak cucu yang selalu melakukan maksiat (perkara-perkara berdosa besar)
8) anak cucu yang sangat ingin kan anak
9) inginkan kehebatan dalam dunia seperti nak nampak hebat, nak nampak cantik, dll

CIRI2 saka yang masuk dalam mimpi:
MIMPI:-
duduk diatas kubur, jatuh dr tempat tinggi, berjalan dalam tido, ketawa/menangis dalam tido, gigi berlaga dalam tido, melihat binatang seperti kucing/anjing/tikus, patuk ular (bkn sebb ade owg masuk minang yerrr), menakutkan/menyeramkan, kena tindih, cemas/takut, susah tido malam, susukan bayi, melihat salib/gereja/paderi, merintih dalam tido.

TANDA2 ketika JAGA (perlakuan di bawah pada sesorang yang bukan macm tu, maknanya secara tiba2 die jadi mcm ni) :-
terlalu beremosi, mudah panas baran, selalu pening, lalai mengingati Allah, mengantuk dalam waktu maghrib, lesu/malas, mendpat kesusahan, mudah gabra/kelam kabut, sakit pada bahagian anggota badan, kakinya seolah2 terasa memijak benda2 bulat atau batu, melihat sesuatu yg pelik (terasa seolah2 ada bayang melintas di belakang kita)-hal ini biasa akan berlaku selepas kita mendapat mimpi susukan anak.

KESAN terkena saka:-

sukar dapat anak, byk perkara pelik yg berlaku, berjumpa pada menda2 pelik, x mempunyai kehidupan yg sempurna, x bergail dgn masyarakat, kebiasaanya kanser adalah berpunca dari saka.

dan HISTERIA bukanlah sejenis saka, kerana histeria adalah gangguan emosi. 

  
Alhamdulillah, selesai sudah hal2  tentang saka ni. ini je yang mampu nisah kongsikan kepada anda tentang SAKA. (^_^) 

kEgagALan...

 Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
----------------------------------------------------------
 Andainya..
Kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram,bagai malam yang gelap
tiada bantuan,tiada tujuan 
Janganlah berputus asa..
Kerana Allah bersamamu.. 
 
InsyaAllah… InsyaAllah…
InsyaAllah… Ada Jalannya… 



assalamualaikum..
nisah pasti ramai yang telah dengar lagu bagi lirik di atas, sehingga ia menjadi siulan kemana saje kite pergi.. :). kegagalan selalu buat kite kecewa, gelisah, hampa, terluka, beremosi, sensitive.. nisah?? itu la dia yang nisah ingin kongsikan.. kegagalan ari tu buat nisah hilang rase mahu berjumpa sesiapa, buat nisah hilang selera makan.. malah nak buka fb pon dah xde perasaan lagi. hanya kerana kecewa atas kegagalan tu nisah hanya berkurung dalam bilik, bagi menghilangkan rase kurang pertimbangan diri, nisah ambil keputusan untuk tido.. walaupun masa tu jam menunjukkan 12.30pm. dan kerana nisah tido dalam keadaan yang tidak tenang dan rase kesal yang sangat2.. tengahari2 bute cam tu nisah bole mimpi yang bkn2, sume mimpi2 tu tentang kegagalan nisah. Tetibe nisah tersedar dalam lena dan mimpi tu, huh!!! dah 2.30pm pon... patutla...
mase tu nisah tersedar, apabila kite terlalu kecewa.. hati dan iman kita menjadi lemah.. dan sesungguhnya Syaitan itu sentiasa bergumbira melihat kelemahan kita.. lihat betapa hebatnya dia bermain dengan perasaan kita???  

teringat nisah tentang sebuah kata-kata yang pernah nisah baca "bila kehidupan menggagalkan anda, pilihlah untuk bangkit semula atau jatuh selamanya" dalam masa yang sama nisah dengar di atas.. 


"Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way" 


Jadi mengapa nisah terus mengurung diri atas kegagalan tersebut? sepatutnya nisah perlu kuat semangat, dan bangkit semula, perbaiki diri.. perbaiki kelemahan yang ada, perbaiki kekurangan yang ada.. mengapa perlu berputus asa? kenapa perlu merungut? kenapa? kenapa? bukankah usaha itu tangga kejayaan???? bukankah kita tahu "gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya" jadi megapa nisah terlalu emosional sedangkan apabila nisah duduk sejenak dan mencari punca kegagalan, dan nisah sedar.. kegagalan itu adalah berpunca dari diri nisah sendiri, dari kelalaian iman nisah sendiri, dari riak yang tiada dalam ada itu. dari harapan yang terlalu tinggi, dari sikap sangat2 tidak patut wujud dalam diri ini..  uhhhh!!!! bila dihitung2 kembali, sebenarnya terlalu banyak yg nisah lakukan sehingga nisah tidak nampak kebaikan yang ade dalam kegagalan itu... dan sebenarnya kegagalan itu adalah ujian dari Allah supaya nisah menjadi lebih bertawakkal, lebih bertimbang rasa, lebih merendah diri, lebih mencari ketenangan diri, mencari kebahagiaan yang sebenarnya... 

 

Sesungguhnya, di mana pun kita berada dalam apa jua situasi kita haruslah mengenal diri.. dan ujian yang datang itu bukan lah satu bayang2 yang perlu kita lupakan, malah dari ujian kegagalan itu kita perlu lebih menilai diri kita yang sebenarnya~~~ 



Friday, April 1, 2011

tidak memaksa >>>

Memiliki tanpa kerelaan

bukanlah pemilikan…

kerana keterpaksaan

Melepaskan dengan membebaskan

bukanlah kehilangan…

kerana membiarkan

Follow by Email