Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, August 16, 2011

Ramadhan 16

Salam semua sahabat-sahabat..

dalam kita tidak sedar ari  ni dah masuk ramadhan yang ke 16, cepatnya masa berlalu.. tak lama lagi kita akan menyambut puasa.. dan apabila ramadhan 16 telah muncul, maka banyaklah masjid-masjid yang semakin kurang safnya.. terutama saf-saf wanita, maklumlah masa-masa macamni, ibu-ibu sedang sibuk untuk membuat biskut raya, sibuk menguruskan persiapan raya.. sehingga sudah tidak berkesempatan untuk hadir ke masjid bagi menunaikan solat sunat terawih.. bagi kaum-kaum bapa pulak, sudah malas dan letih untuk hadir ke masjid.. erm maklumlah makin hari makin sedap para ibu memasak.. makan sehingga kenyang, lepas tu dah tak larat nak bawak perut ke masjid.. di masjid plak.. kalau pada awalnya rakaat yang ke 21 masih ramai menunaikannya.. tapi apabila dah masuk ramadhan ke 16, ramai plak yang habiskan sekadar 11 rakaat je... hal-hal ni berlaku di semua masjid.. para imam pula, suara dah serak-serak basah... hehehhe inilah gelagat setiap tahun yang dapat nisah lihat.. dan kadang-kadang nisah juga terdorong di antara orang-orang yang malas ke masjid untuk menunaikan ibadah ini.. 

terfikir dalam minda ini, mengapa semua ini terjadi?? Hari Raya hanya sekadar menyambut kedatangan Syawal dan meraikan sesudah bulan Ramadhan, namun hangat Ramadhan hanya terasa pada awal sahaja, apabila dah masuk ke tengah bulan.. bahang Syawal semakin terasa sehingga lupa pada ibadah di Bulan Ramadhan, sedangkan ibadah di bulan Ramadhan lebih besar pahalanya... Kita sibuk mencari baju-baju raya, sibuk membuat biskut raya, sibuk mencari perabot2 raya.. sehingga kita lupa mencari kehadiran Lailatul Qadar....

Peringatan buat diri nisah serta sahabat-sahabat yang di sayangi..
Ramadhan ini hadir sekali di dalam setahun, bayangkanlah jika kita mampu mengaut pahala di bulan ini pada tahun ini, adakah tahun depan kita berkesempatan?? mungkin di antara kita sempat untuk menemui Ramadhan sekali lagi, dan ada juga yang sudah tidak sampai ke Ramadhan itu lagi, tidakkah kita rugi??? Sementara Allah memberi kita peluang untuk menikmati Ramadhan kali ini, isilah peluang yang Allah anugerahkan kepada kita, sebelum ia terlambat, selagi ia berkesempatan.

Allahualam..

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

No comments:

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!