Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, June 14, 2011

sebuah >>> ............

dalam kehidupan yang mencabar ini, banyak perkara yang akan buat kita berkecil hati, berperasaan hasad dengki, x puas hati malah ade jugak yang tak puas dengan kite. Pasti kite takkan mampu untuk melarikan diri dari situasi macam ni.. kadang-kadang timbul pulak perasaan bosan untuk teruskan hidup ini.,. ade jugak kadang-kadang kita terfikir kenape kite yang terpaksa hadapi masalah-masalah macam ni..
tapi di sebalik semua yg berlaku ni, penah tak kite terfikir.. bukanlah kite seorang sahaje yang akan melalui saat saat macamni, berjuta-juta orang akan lalui nya atau kemungkinan semue orang akan hadapi samada suke atau tak. Samada kite menerima keadaan ni dalam positif atau negative. Kadang-kadang kite kena plak memekakkan telinga, buat buat mcm x dengar atau buat buat mcm tak tau ape2.

Pasti kita tak mampu nak baca pemikiran orang, dan pasti kite tak tahu ape yg orang fikirkan tentang kita  melainkan orang tu berterus terang. Kite bukan ahli magic yang boleh buat silap mata supaya orang bertepuk tangan dengan presentation kite. Dan bukan plak badut yang sentiasa akan buat lawak untuk orang sukekan kite, tapi kadang-kadang kena tau jugak, badut kalau di gelak bukan semata mata kerana badut tu buat lawak dan telah menggembirakan hati orang, tapi badut tu di gelak kerana mahu gelakkan badut tu kerana bagi mereka badut tu buat lawak bodoh. Penah  tak kite terfikir, kalo kite gelakkan badut tu, dan badut tu tahu. Maka pasti die kecil hati sebab die sedang berusaha untuk gembirakan orang, tapi org tertwa kan die balik. Kenapa kite begitu angkuh macam tu…

dalam hidup kite, terlalu ramai sedang berusaha untuk menggembirakan hati kite, dalam ape cara sekali pun pasti orang mahu melihat kite gembira, hargailah mereka yang ingin mahu gembirakan kite. Dan belajarlah untuk tahu bagaimana mahu menceriakan orang lain. Kerana mereka juga mahu di beri perhatian seperti mana yang kite mahu.


Hidup di dunia hanya sekali, kite mengenali seseorang pasti hanya sekali saje,  peluang yang sekali yang diberi tu kite hargailah selagi orang tu masih ade di sisi kite, sebab seseorang yang pergi meninggalkan kite tidak ade penggantinye lagi, walaupun kite cari wajah yang sama, yang sama hanya pada wajahnya sahaja, sekadar fikizal hanye sementara, dan mungkin kite akan jumpe orang yang lebih baik dari yang lepas, tapi pastikah kite orang yg baru tu “baik”. Manusia kan ada byk kelemahannya, mungkin baik dari sudut kite melihatnya, bukan orang lain melihatnya, dengan sesiapa pun kite bersama, seburuk mana pun die itu, janganlah kite nk buruk2 die apabila kite dapat yang baru, kerana manusia tak pernah dan tak mungkin akan sempurna.

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

No comments:

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!