Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Thursday, September 12, 2013

Tanda-Tanda Awal Kanser

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
اَهْلاً وَسَهْلاً
>> Alhamdulillah .. kita berjumpa lagi !! (^_~) . 
semoga apa yang dilalui ketika ini, lebih baik dari semalam.... InsyaAllah ...

Kanser adalah sejenis penyakit yang sangat di takuti oleh setiap manusia di muka bumi ni. pergilah mana-mana pon takde sape2 pon mahu penyakit ni wujud dalam diri seseorang tu. NAMUN/TETAPI. suratan takdir yang telah di tetapkan oleh ALLAH yang datanya sebagai UJIAN, tiadak dapat kite elak atau menolak. Kebanyakkan kita hanya memikirkan keburukan kepada kanser ini namun pemberian Allah ini adalah salah satu cara untuk kita terus mendekaktkan diri kepada ALLAH SWT. 

Entri ni, Pn. Wifey tak mahu cerita pasal sebarang lanjutan hal-hal kanser. Pn. Wifey bukan doktor (hehehehhe). cuma Pn. Wifey nak sharing info yg baru Pn. Wifey dapat. Iaitu Tanda-tanda awal. mungkin ada yang sudah tahu dan mungkin info Pn. Wifey sudah terlambat. Tapi, Pn. wifey pon memang baru je tahu pon hehhehe... 


(1) Kanser pangkal rahim
- sebarang lelehan atau pendarahan yang luar biasa.
- sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

(2) Kanser payudara
- bengkak atau gumpalan di buah dada.
- keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

(3) Kanser usus besar
- perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan.
- sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

(4) Kanser paru-paru
- batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

(5) Kanser perut
- hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yang tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

(6) Kanser limpa
- sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

(7) Kanser ovari
- haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

(8) Kanser otak
- sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

(9) Kanser prostat
- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

(10) Kanser darah (leukimia)
- letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

(11) Kanser tekak
- suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.
(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> 
"Selepas ni makin keraplah Pn. Wifey alert tentang bahasa tubuh Pn. Wifey ni, 
sebelum ni banyak ignore je.."

"Jazakallahu Khaira"
جَزَاكَ اللهُ خَيْر


9 comments:

  1. salam khamis
    singgah pagi disini
    apa khabar hari ini ?
    :)

    ReplyDelete
  2. Salam Nisah..TQ share this..
    mmg bagus.. buat pengetahuan kita semua..kena lebih extra jaga kesihatan..

    ReplyDelete
  3. Sangat informatif Nisah.
    Sekurang-kurangnya boleh segera jumpa doktor kalau dah ada tanda-tanda..

    ReplyDelete
  4. Salam K.Nisah Sayanggg.... :)

    Hmmm... nk kena allert jgk CMa ni.. lately mcm ade persamaan jer diantara tanda2 awal kat atas tu...dah check..tp takde ape2 disaspek.. -_-

    tenkiu for sharing kak.. cegah lebih baik dr mengubati kan.. ?

    ReplyDelete
  5. done save 22..
    cma tak klik byk2 kali takut fraud click..nnti petang cma mai lgi menyemak kat sni.. ;)

    ReplyDelete
  6. nauzubillah.. takotnya.. hadi yg x teratur tu mmg deqla ada.. haihh..mintak jauhkan la...

    ReplyDelete
  7. tq sharing Nisah..harap dijauhkan dari penyakit2 ni..

    ReplyDelete
  8. nauzubillah,,smoge kite terhindar daripada gejala2 ni kan kak,,memg slame ni kalau sakit2 skit tu men ignore jek

    ReplyDelete
  9. bagus nisah share info ni..minta minta kita dijauhkan dr sakit ni..amin

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email