Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Sunday, January 22, 2012

korang penah di ambil kesempatan tak?

my dear frens, anda penah di ambil kesempatan tak? apa perasaan korang masa tu?
serius, hal ni sering terjadi kan.. dalam duk termenung siang2 tadi teringat pada seorang teman yang telah mengambil kesempatan ke atas nisah, pedih jugak bile teringatkan balik .. tapi. past is past, ....

Sekiranya anda seorang yang baik hati, dan lemah lembut, dan suka kesian kan orang… sesetengah orang yang tidak bertanggung jawab akan take advantage of you. That’s a fact.
Donald Trump pernah menulis

In business, don’t trust anyone! -Donald J Trump


If you are nice, *some* people will take advantage of you


Tak semua akan take advantage, tetapi, beberapa orang akan. Bagi nisah, ianya bukan kali pertama. Beberapa kali juga orang mengambil kesempatan keatas diri nisah. Dan sering kali ia dilakukan oleh mereka yang hampir dengan kita yang kita menganggap “kawan”. Dan setiap kali kita akan rasa down, frustrated, marah pun ada.

So, apakah penyelesaiannya? Adakah kita berhenti jadi baik, dan terus jadi seorang yang kasar, berfikir negatif, dan sombong? Just be a “not so nice”  person.

TIDAK!

Itu bukan jawapan dan penyelesaiannya.

Jawapannya adalah bersabar dan redha atas apa yang terjadi. Nisah yakin Allah SWT sayang sangat-sangat-sangat-sangat pada hambanya yang bersabar dan redha.

"Setiap kali sesuatu yang kurang baik terjadi kepada kita, pastinya ia adalah satu hikmah. Dari pengalaman nisah, sekiranya ada orang mengambil kesempatan keatas diri kita, nisah yakin yang tak lama lagi Allah akan memberi ganjaran yang amat lumayan kepada kita sekiranya kita redha kejadian itu. Dan sememangnya itu yang terjadi- berkali-kalinya pada nisah!


So, sekiranya ada orang take advantage of you, put your chin up and smileSabar dan redha atas kejadian itu kerana tak lama lagi, anda akan mendapat pulangan yang berkali-kali ganda! 
Tetapi, sekiranya anda tak bersabar… tak redha… menjadi marah… dan sebagainya dan nafsu syaitan mula memenuhi diri, di situlah akan terjadi keadaan dimana lebih banyak perkara-perkara yang tidak diingini akan terjadi. Umpama sudah jatuh ditimpa tangga pula.

So, my advise for today- always-always-always be nice, tak kira segelintir yang take advantage of you. Pulangan yang lebih lumayan pasti akan diberi oleh Allah! 

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

No comments:

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email