Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Monday, February 4, 2013

Apabila Ingin Mengata

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)


"Wahai orang beriman, Janganlah sesuatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain, kerana boleh jadi mereka yang diperolokkan lebih baik dari yang mengolok-olok........Janganlah kamu saling mencela satu sama lain, Dan janganlah saling memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barangsiapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang zalim"
Ayat 11 : Surah Hujurat

Jangan kita mengata orang lain sebab mungkin orang yang dikata tu lebih baik dari kita.... selalu ingat yang itu.. I always remind myself....


"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka adalah dosa, Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, Dan janganlah antara kamu mengata sebahagian yang lain. Apakah ada antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang"
Ayat 12 : Surah Hujurat

1. Prasangka 2. Mencari kesalahan orang 3. Mengata - macam makan daging saudara sendiri. Bayangkan kita makan daging mak kita... Allah tanya kita....suka ke?
Everytime nak kata atau fikir buruk kita bayangkan senario itu - mesti terdiam mulut tu... memang Al-Quran SANGATLAH mendidik jiwa...


Hakikatnya bila saya berkata begini bukanlah saya ni tak pernah mengata atau berfikir buruk tentang orang lain - tapi SAYA CUBA untuk tidak.... 

realitinya...
"Manusia diciptakan bersifat lemah" - Surah Nisa' bukan saya kata tapi Allah kata... Insanu Dhaifa...

Tapi ingat juga macam Surah Hujarat diakhirnya Allah menerima taubat kita - Allah itu Ghaffur - Maha Pengampun -
Al Maidah ayat 39 & 40
"Tetapi siapa yang bertaubat setelah melakukan kejahatan itu dan MEMPERBAIKI DIRI - maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sungguh Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang."

"Dia Menyiksa siapa yang Dia kehendaki dan mengampuni siapa yang Dia kehendaki. Allah Mahakuasa atas segala sesuatu"


(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> Ameen... NO to prasangka dan berkata yang buruk... (^_^)
Yes to being nice to all humans...... no matter who... 


10 comments:

  1. kat mna2 pun ada org yg mcmni..suka sgt mngata hal org..wlaupun diri sndri x seberapa...

    ReplyDelete
  2. Muhasabah diri di pagi ISnin..Terima kasih Nisah dalink!

    ReplyDelete
  3. Merenung kembali diri sendiri..
    TQ Nisah..sentiasa mengingatkan..
    Akak Cuba utk tidak berprasangka buruk dan sentiasa positifkan diri..:)

    ReplyDelete
  4. betul tu...sama2 kita muhasabah diri...

    ReplyDelete
  5. salam.
    Lawatan tirana aduka.
    Pekabar?

    ReplyDelete
  6. a`aa.betul tu. sentiasa muhasabah diri

    ReplyDelete
  7. salam kak nisah cute cute... :)
    alhamdulillah...tenkiu for sharing kak..
    kadang2 cma pun rasa mcm nk mengata org..dlm taknak mengata tu.. tp mengata jgk...

    muhasabah diri.... :(

    ReplyDelete
  8. terima kasih kak krn mengingatkan

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email