Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Monday, June 24, 2013

ha ha ha . ini memang kelakar !!

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
>> Alhamdulillah .. kita berjumpa lagi !! (^_~) . 
semoga apa yang dilalui ketika ini, lebih baik dari semalam.... InsyaAllah ...


Budin seorang yang amat benci pada kucing, entah apa silap yang telah dibuat oleh kucing padanya tiada siapa yang tahu. Walaupun begitu, jodoh pertemuan sememangnya ketentuan Ilahi, Budin bertemu jodoh dengan Gayah yang sememangnya amat suka dan cinta pada kucing. Bukan itu sahaja, sebelum berkahwin dengan Budin, Gayah sudah sedia ada membela seekor kucing siam.


Maka dari hari ke hari, bertambah benci dan meluatlah Budin pada kucing terutama si Tompok, kucing siam peliharaan isterinya. Apa tidaknya, Gayah lebih memberi tumpuan kepada si Tompok dalam kehidupan sehari-hariannya. Hal ini membuatkan Budin beranggapan, Gayah lebih sayang si Tompok berbanding dengan dirinya.


Akibat tidak mahu terus tertekan dengan keadaan ini, Budin membuat rancangan untuk mengusir si Tompok dari hidupnya dan hidup isterinya, Gayah. Maka, bermulalah dengan rancangan jahat Budin.


Pucuk dicita ulam yang mendatang, ketika isterinya sedang asyik mandi , Budin dengan tanpa segan silunya telah menangkap si Tompok, disumbat dalam karung beras. Tanpa berlengah terus merempit motor kapcainya sehingga jauh dari rumahnya, lebih kurang 10 km lalu di humbanlah si Tompok tanpa belas kasihan. Dengan hati gembira, baliklah dia ke rumah dengan siulan mengikut rentak lagu Cindai nyanyian Siti Nurhaliza.


Tapi, kegembiraan hanyalah sementara bila tiba di rumah si Tompok dengan sombong bongkaknya melanggok depan pintu lagaknya menyambut kepulangan Budin. Sakitnya hati Budin tak dapat digambarkan.


Besoknya, Budin meneruskan rancangan jahatnya. Kali ini lebih jauh dibawa si Tompok, 20 km dari rumahnya. Tetapi seperti semalam Tompok berjaya mendahuluinya pulang ke rumah. Budin tidak putus asa begitu sahaja, alang-alang peluk pekasam, biar habis basah sampai ke pangkal lenggan.


Maka nekadlah Budin, kali ini dia bukan sahaja hendak buang Tompok lagi jauh tapi dibawanya Tompok pusing-pusing dahulu. Habis semual jalan ditempuh, sekejap ke kiri, sekejap ke kanan, yang lurus, yang bengkok, segala kona, segala selekoh habis dirempitnya dan akhirnya si Tompok dibuang begitu sahaja.


Selang berapa minit kemudian, Budin menelefon Gayah.


Budin: Ayang, Tompok ada kat dalam rumah tak? tanya Budin dengan penuh suspen lagi berdebar-debar...


Gayah: Ada, ada dekat depan pintu tu. ha, Kenapa? tanya Gayah kehairanan.


Budin: Panggil dia! herdik Budin dengan nada yang tinggi...


Gayah: Kenapa? tanya Gayah lagi.


Budin. Aku nak tanya dia, bagaimana nak balik ke rumah. Aku sesat ni "






(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> sebenarnya, ummi tengah cari tentang kucing & balik rumah.
tapi terjumpa cerita ini pulak dalam PakCik Google. 
ketawa sekejap . 
teringat kat TOMO, agaknya, Tomo pun tau jalan balik nanti .
hati. Jangan resah ya,, Dengan Izin Allah .. 



4 comments:

  1. hahahahaahhahahhaa... aduiii.... gelak sakan deqla kat sini..mmg lawak... tu la, jahat lagi... skali dia yg sesat...!! kahkahkah..

    ReplyDelete
  2. Hahhaaaa...adeh sian Budin.

    Antara penghuni syurga adalah mereka yang sukakan kucing.

    ReplyDelete
  3. Salam K.Nisah Tomey2..
    hehehe..pernah baca kisah ni..
    tapi mmg betulkan, kucing kalo keluar jauh mana pun mesti die dapat balik..

    uhuhuh...sabar ye ummi.. tomo tak kemane tu...

    ReplyDelete
  4. Hahaha tapi kucing mmg tau, no matter how dorang mmg reti cari jalan pulang. Dulu pernah kami angkat sekor kucing ni, baper kali dia lari balik umah tuan dia walau selang banyak kampung, banyak kali jugak la kami ambik jemput dia pulang ke rumah kami, lama2 baru ok.

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email