Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Monday, April 2, 2012

Mencari Kebahagiaan....

apa yang anda mahu dalam kehidupan korang?
Kebahagiaan? kita sume mahukan kebahagian hidup, tiada seorang pun yang tak mahu bahagia.. tanyelah sape2 pun, pasti ini jugak yang mereka cari, tak kisahlah samada orang itu muda, tua, miskin atau kaya.. Kebahagian di perlukan tanpa mengira peringkat umur atau darjat seseorang, kerana semua orang berhak memilikinya.. betoi tak??? Namun persoalannya, adakah kite bahagia sekarang??? Jika ya, bersyukurlah kerana kite memiliki kebahagian itu, jika tidak..
kite pastikah kebahagian itu tidak ada dalam hidup kite, atau kite masih tidak dapat melihat kebahagiaan walaupun ia di depan anda ...

Definisi:
setiap dari kite semua mempunyai makna yang berlainan, terpulanglah dimana kite mahu menilainya dari sudut yang mana.. memahami makna kebahagiaan adalah sangat penting, kerana kebahagiaan kite akan mempengaruhi keputusan anda untuk perkara-perkara yang lain. Sbg contoh:- kite rasakan keluarga adalah kebahagiaan utama kite, atau kite bahagia mendapat tawaran kerja yang lebih baik.. dan banyak lagi faktor yang ada....

Belajar untuk menikmati kebahagian
Manusia hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan.. (mesti selalu dengarkan ayat ni, haruslah korang pun penah sebut kan...).. jika kite inginkan sesuatu utk merasa bahagia tapi masih tidak tercapai, teruskan lah usaha ye.. pepatah mengatakan.. "dimana ada kemahuan, di situ ada jalan" & "usaha tangga kejayaan" lagipun sekarang pun org dh tak guna tangga lagi kan, jadi jgn la bermalas2 sangat ye.. (^_^).. okeh, jangan sesekali berputus asa, kerana kejayaan pasti milik kite. dan dalam masa yg sama, nikmatilah kebahagiaan yang kite lalui sekarang, mungkin kite tak kan dpt mengembalikannya apabila kite dah berjaya nanti.. (kite pon tak tahu kan bile kite akan berjaya, jadi hargailah masa-masa yang ada skang ni tau)

lakukan apa yg kite mahu lakukan
jadikan sesuatu yang tidak pasti menjadi kenyataan, mungkin selepas kite melakukanya, kite akan merasa kebahagiaan yang ingin kite capai. pasti kite tidak akan menyesal terhadap pilihan yang telah kite buat.. dalam masa yang sama kite jugak dapat mecungkil bakat kite yang terpendam yang mgkn kite pon tak tahu yg kite ada bakat tersebut.. kan? mana tahu.. :)

kebahagian & wang
ramai yang berfikir bahawa wang adalah kebahagian, tetapi hakikatnya wang tidak boleh membeli kebahagiaan seseorang, namun wang hanya merupakan satu alat yang membantu untuk kite membuat pilihan. lebih banyak wang, lebih byk pilihan yg bole kite lakukan.. namun carilah kebahagian yang percuma seperti perhubungan, ketawa, masa utk bermain dgn anak, menghabiskan masa bersama suami, anak dan sebarang kebahagiaan yang tidak melibatkan kos. tetapi kalao nak g huneymoon haruslah ada wang ye.. (sebab kalau selalu g huneymoon pon best jugak kan? ) ngeh ngeh ngeh..

menjadi seorang yang pemaaf
dengan memaafkan seseorang kite akan lebih rase bahagia.. (betoi.. ini bukan auta tau.. ni bnar2 fakta), cer try maafka orang yang buat salah kat kite, pasti kite tido dalam keadaan yang sangat tenteram.. itu pon kategori kebahagiaan jugak ye.... memaafkan orang seolah-olah melepaskan beban yang selama ini kite pikul, semakin ringan bebanan kite, semakin kite rase selesa untuk melalui kehidupan ini.

bersyukur
belajarlah untuk sentiasa bersyukur dengan segala yang kite terima samada datangnya sesuatu yang baik atau yang sebaliknya..., bersyukur jugak adalah terapi untuk melepaskan tekanan.. semakin banyak kite merasa bersyukur, semakin kite akan rase bahagia.

akhir sekali~ laluilah hari2 anda yang bermakna
kenangan adalah satu proses untuk kite menimba pengalaman, ia akan di lalui dan beredar mengikut waktu, samada kite sedar atau tidak.. hanya jadikan kenangan sebagai satu imaginasi dan bukannya realiti.. nikmatilah kebahagiaan terhadap apa yang kite lalui sekarang dan bukannya bergantung terhadap kenangan (^_^)






2 comments:

  1. Alhamdulillah.. nureen bahgia sekarang bersama 2 insan tersayang & bakal timang seorg lg cahaya mata.. hidup kami penuh kesederhanaan :) alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. Nureen: Alhamdulillah.. semoga nureen terus bahagia hingga ke akhirnya ye :)

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email