Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Sunday, March 3, 2013

Surah Al-Waaqi'ah..Pembuka Pintu Rezeki


Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)


Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Siapa membaca surah Al-Waqi'ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya.
[Hadis Riwayat Baihaqi]


Antara khasiat dan kelebihan Surah Al-Waaqi'ah:

* Bila orang membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan selamanya. * Bila di baca 14 kali setiap selesai solat Asar, maka orang yang membacanya itu akan memperoleh kekayaan yang berlimpah ruah. * Jika di baca surah ini sebanyak 41 kali dalam satu majlis (sekali duduk), insyaAllah di tunaikan segala hajatnya khususnya yang berkaitan dengan rezeki. * Supaya menjadi orang yang kaya sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyak 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas solat Isya'. InsyaAllah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan di jadikan seorang yang hartawan lagi dermawan. * Amalan orang-orang sufi, supaya dilimpahkan rezeki. Hendaklah berpuasa selama seminggu bermula pada hari Jumaat. Setiap selepas solat fardhu bacalah Surah Al-Waqi'ah ini sebanyak 25 kali sehinggalah sampai pada malam Jumaat berikutnya; pada malam Jumaat berikutnya itu, selepas solat Maghrib bacalah surah ini sebanyak 25 kali, selepas solat Isya' bacalah surah ini sebanyak 125 kali diikuti dengan selawat keatas Nabi sebanyak 1000 kali. Setelah selesai, hendaklah ia memperbanyakkan sedekah. Kemudian amalkanlah surah ini sekali pada waktu pagi dan petang. Insya'Allah berhasil. * Surah ini jika dibaca disisi mayat atau orang yang sedang nazak, insyaAllah di permudahkan untuk roh keluar dari jasadnya. Jika dibaca disisi orang sakit, diringankan kesakitannya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, InsyaAllah segera melahirkan dengan mudah. Boleh juga dibaca disisi orang yang hendak bersalin sebagai selusuh.

Menurut As'Syeikh Abi'l Abbas katanya * Bila hendak mengamalkan surah Al-Waqi'ah ini, terlebih dahulu berpuasa selama 7 hari, di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Khamis. Puasanya "tidak memakan sesuatu yang bernyawa / tidak makan ikan, daging, segala haiwan, hanya makan sayur-sayuran sahaja. * Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu, membaca surah Al-Waqi'ah sebanyak 25 kali. Apabila bacaan tersebut di mulai setelah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama, maka diakhirilah pembacaan Al-Waqi'ah itu pada setelah fardhu Isya' pada Jumaat berikutnya. * Pada malam Jumaat terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqi'ah sebanyak 125 kali kemudian selawat 1000 kali.

{Sumber dari You Tube}

(^_~) Monolog Cermin Hati >>>>
Daripada Abdullah bin Amr r.a, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda, "بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً" Maksudnya "SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT" (HR. Imam Bukhari)

13 comments:

  1. insha Allah surah ni elok diamalkan setiap mlm lepas maghrib ke..lepas isya cuba baca surah al mulk..

    ReplyDelete
  2. Nice sharing Nisah..sangat bermanfaat ni... Sama2 kita amalkan..

    ReplyDelete
  3. kak zu selalu baca sekali jer sebelum tido..tu pun kdg2 terbabas baca gak..

    bila dah tahu byk khasiatnya ni nak cuba jgk baca sebanyak mungkin..

    ReplyDelete
  4. Tq share..perkongsian yg sgt baik, saling ingat mengingati.

    Jarang2 bukak blog skrg? hehehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..perkongsian yg baik Nisah

    ReplyDelete
  6. tq sharing kak...

    eh nk kna anr alamat kan..apa email akak eh?uk apa kak..hihi

    ReplyDelete
  7. TQ sharing Nisah...
    Alhamdullilah byk kebaikan surah ini bila di amal kan...:)

    ReplyDelete
  8. Salam kak Nisah..
    Alhamdulillah..
    tq for sharing..

    ReplyDelete
  9. Home Mole Removal can work well for those who have moles
    that bother them as long as the are not a typical moles. Another available treatment option that can
    be done at home without a prescription is a topical ointment.
    Make certain that the information you get is genuine in order that you can effectively do away with
    your warts.

    ReplyDelete
  10. These lenders will scrutinize your credit report and tell you
    which items you must get up to speed

    Feel free to surf to my web page: where can i find six flags white water coupons

    ReplyDelete
  11. A campaign to eradicate the disease in Africa and Asia began in 1967 by the World Health Organization (WHO).
    By being a passionate person, your conversation have that spark
    and excitement in them. If someone asks for money or wants you to
    get involved in their problems, this is another sign that they may be
    trying to take advantage of you.

    my web page - sbwire.com

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email