Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Saturday, November 12, 2011

picnic~pantai pasir tengkorak




Salam sahabat semua
haaa ni pada 15hb oktober aritu, kami & the geng Realtimme Staff g piknic kat pantai pasir tengkorang, but so sory memang xde pic yg nisah snap, coz sibuk memanggang ayam, satay & mandi. so xde masa nak snap gambar kami sendiri, but nisah nak cite tentang pantai pasir tengkorak, korang ade mase, marila berkelah ke sini..

Lagenda Pantai Pasir Tengkorak
Mengapa pantai ini diberi nama yang agak menakutkan dan menyeramkan? Mengikut lagenda tempatan, suatu masa dulu terdapat raksasa laut atau air pusar yang menenggelamkan banyak kapal dan kemudian mencampakkan tengorak mangsanya di pantai ini.
Mengikut satu lagi lagenda, satu pertempuran hebat di antara Jentayu dengan Garuda berlaku di pulau berdekatan.yang mengakibatkan banyak nyawa terkorban. Jasad para pahlawan yang terkorban banyak ditemui di pantai ini.

 ini adalah Pulau Tarutao

Ada pula yang menceritakan suatu masa dulu terdapat penjara di Pulau Tarutao. Walaupun ramai banduan yang cuba melarikan dari penjara, ia sukar dilakukan kerana pada masa lampau terdapat banyak jerung berkeliaran di kawasan ini. Banduan yang meloloskan diri biasanya akan lemas atau dibaham jerung. Jasad mereka terdampar di sini.

Fakta Pantai Pasir Tengkorak
Pantai Pasir Tengkorak merupakan sebuah poket pantai berpasir putih halus di antara pantai-pantai berbatu dengan batu pasir dan syal. Batu pasir dan syal berkemiringan landai dan bergelombang ini adalah batuan formasi Machinchang yang berusia kira-kira 550 juta tahun. Batu pasir mengandungi perlapisan silang dan kesan riak yang baik (rujuk foto batu di atas). Manakala selanglapis batu pasir-syal menghasilkan struktur asalan beban yang menarik seperti kesan beban, struktur nyalaan, lapisan konvolut, fitur perlepasan bendalir dan kekanta pasir terpancung. Fitur unik yang lain adalah struktur asalan penghabluran garam berbentuk seperti sarang lebah yang dikenali sebagai tafoni, khususnya pada syal yang terdedah di permukaan. Jasad timbul tafoni membayangkan kemtangan proses pembentukannya, manakala bentuk-bentuk tafoni biasanya dipengaruhi oleh corak kekar dan arah percikan air laut.


ini sekadar pembacaan umum je, so nak tawu ape yang best lagi. jom bercuti ke pantai pasir tengkorak. okey??

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

No comments:

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!