Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, April 2, 2013

12 Sifat SAHABAT

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)




1. Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu

3. Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya ia akan membantumu

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik

5. Jika ia mendapat sesuatu kabajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai atau menyebut kebaikanmu

6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya

7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya

8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu

9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu(membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu)

10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu

11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu

12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Sungguhpun begitu, kita seharusnya individu yang perlu memiliki sifat-sifat di atas. Semoga persahabatan dan persaudaraan sesama kita sentiasa berkekalan dan menguatkan lagi ukhuwah Islamiah.








(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> 
sahabat, bersama selamanya.







9 comments:

  1. susah nak cari sahabat sejati

    ReplyDelete
  2. salam k.nisah yayang...
    hihi... komen akak masuk bertubi2 mcm mesingan..
    terima kasih sudi komen2 entri cma.. terharu.. :')

    alhamdulillah kak..moga2 kita sbgi sahabat ada sifat2 ni..
    :)

    ReplyDelete
  3. susah mencari sahabat yang tak mengharapkan apa apa sekarang nih..kekadang tu baru jer kenal dah nak mengambil kesempatan..apa apa pun kena berhati hati dalam memilih sahabat sekarang ..

    sahabat yang benar benar seperti diatas mungkin satu dalam seribu...

    ReplyDelete
  4. Sahabat sejati sentiasa ada di kala susah & senang..
    semoga kita menjadi sahabat terbaik buat sahabat2 kita yg lain..amin! :)

    ReplyDelete
  5. salam
    berbahagialah jika mendapat sahabat seperti itu

    ReplyDelete
  6. nak cari kawan senang, nak cari sahabat sejati yang payah tu..

    ReplyDelete
  7. Salam K.Nisah....
    Meowww....meowwwww...meowwww....
    kenapa sunyi je teratak ni.. huhuhuh....

    ReplyDelete
  8. Alangkah bahagianya kalau punya sahabat sejati

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email