Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Sunday, February 5, 2012

Kasih Sayang Allah

"Dekatkanlah diri kalian kepada Allah dan jalanilah jalan yang lurus (kebenaran), ketahuilah bahwa tidaklah kalian selamat (dari neraka) dengan sebab amalnya” (Hadis Riwayat Muslim).

Mendengar sabda Rasulullah seperti di atas, para sahabat serta-merta bertanya, “Apakah engkau juga demikian wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Demikian juga aku, hanya saja Allah telah melimpahkan rahmat dan karuniaNya kepadaku.”

Dari sabda Rasulullah itu, ternyata kite memang perlu untuk memandang PENTING dan mengetahui betapap pentingnya kasih sayang Allah kepada kita. Dengan kebesaran kasih Sayang Allah itu, adakah kite ini merasa cukup dengan amal ibadah yang telah kita lakukan?

kite tak mampu membeli  syurga dan mengelak dari neraka dengan amal yang telah kite lakukan setakat ini, amal ibadah kite adalah sangat kecil saiznya, yang mana tidak sama sekali kite bole bertukar ganti dengan sejengkal Syruga sekalipun.

Syurga Allah yang begitu indah, yang keindahannya belum boleh di lihat dengan mata manusia. Syurga Allah tak akan diperoleh oleh seseorang hamba, kecuali dengan kasih sayang Allah.

tugas manusia di dunia ini adalah melakukan sebanyak & semaksima  mungkin untuk melakukan ibadah dan hal hal lain yang boleh mendatangkan redha dan kasih sayang Allah. ini termasuklah dengan menyayangi segala makhluk ciptaan Allah, seperti manusia, binatang, tumbuhan, alam, dan lain-lain.

seperti yang telah diterangkan oleh Rasulullah, siapa saja yang menyayangi di bumi akan disayangi yang di langit. 

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

No comments:

Post a Comment

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email