Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, February 28, 2012

adakah meooww???

adakah meooww sudah mula preggy???
inilah soalan yang nak ummi tanyakan pada meoww, malah setiap kali ummi membelai meoww soalan tu la yang ummi selalu tanya, tapi seperti biasa lah, tiada sebarang jawapan yang ummi dapat melainkan jelingan manja beliau.. Tapi kenapa Persoalan ni ummi sedang fikirkan??
sebabnya, seminggu terdekat ni ummi terperasan Perut Meooww agar besar (kembung) luar biasa, pada awalnya ummi ingat, ia cuma faktor "kekenyangan", maklumlah Meoww ni suke makan, asal bukak mata je makan, bukak mata je makan, die bukan kira waktu ape, pukul berapa, suka-suka hati je die nak makan, kalo kite tengah tido, & bile die tengok pinggan die kosong, pasti die akan datang dekat ummi sambil mengeoww2 sampai la ummi bangun, dan isi semula makanan Meooww.. tetapi semakin hari semakin ummi tengok perut meooww makin membulat, adakah dia sedang mengandung? kalau mengandung, berapakah usia kandungan meoww, seingat ummi.. dah  empat (4) minggu meoww meninggalkan tabiat "mencari boifren".. erm.. kalau betoi Meooww preggy, eeee sangat teruja ummi nak tunggu kelahiran cucu pertama ummi, tetapi walau macamanapun ummi kena pastikan samada Meooww betul2 preggy atau tidak, seperti biasa.. ummi dengan rajinnya mencari fakta tentang kehamilan Meooww, pada sesiapa yang mahu share.. jom kite baca sama-sama ye...


ini cerita: Ciri Ciri Kucing Hamil

Kehamilan kucing mungkin merupakan salah satu hal yang ditunggu-tunggu pemilik kucing. Bagaimana cara mengetahui seekor kucing hamil atau tidak ? berikut adalah penjelasan mengenai beberapa ciri kucing yang hamil.

Sangat sekali untuk selalu mencatat tarikh kucing kesayangan anda "kahwin". Dari tarikh kahwin ini kita dapat mengira waktu kelahiran kucing, sehingga kita dapat menyiapkan diri untuk menerima tambahan kucing.
lihat juga : kalkulator kelahiran, untuk mengira/menanggarkan waktu kelahiran kucing. Kucing yang hamil dapat mengalami perubahan fizikal dan tingkah laku.

PERUBAHAN FIZIKAL

Bahagian perut mulai membesar
Perut Kucing yang hamil mula terlihat membesar pada umur kehamilan 5 minggu. Bahagian perut ini akan terus membesar hingga mendekati saat kelahiran.

Puting susu memerah dan membesar (pink)
Salah satu tanda yang cukup signifikan adalah berubahnya puting susu. Pada kucing hamil, puting susu sedikit membengkak dan warnanya berubah kemerahan (pink)

Keluar susu
Air susu mulai diproses dan mampu dikeluarkan sekitar 3-2 minggu akhir masa kehamilan. Jadi bila puting susu dipicit dengan lembut dan dapat lihat ada cairan susu, kelahiran akan terjadi sekitar 2-3 minggu lagi. Bulu sekitar puting susu menipis
adakah perut ini menandakan Meooww sedang preggy? walaupun ciri-ciri di atas tiada secara fizikal meooww melainkan "bersemangat nak makan".. (tak pasti & ????? )







PERUBAHAN TINGKAH LAKU

Muntah-muntah
Pada beberapa kejadian (jarang) kucing hamil juga muntah-muntah, seperti manusia pada awal kehamilan. Segera menghubungi doktor veterinar (doktor haiwan) untuk meminta nasihat & rawatan selanjutnya.

Berhentinya sikap Berahi secara tiba-tiba
Sikap berahi (siklus estrus) kucing tergantung berbagai hal, salah satunya adalah musim. Setelah dikahwinkan, berahi kucing berhenti secara tiba-tiba dan tidak mahu kahwin lagi, kemungkinan besar kehamilan terjadi.

Peningkatan nafsu makan
Kucing yang hamil menunjukkan peningkatan nafsu makan. Tentunya peningkatan nafsu makan ini bertujuan memberikan nutrisi yang cukup bagi perkembangan ibu dan janinnya.

Lebih lembut & mencari perhatian
Sebahagian kucing yang hamil mengalami perubahan tingkah laku seperti lebih tenang dan lembut. Selain itu mereka juga berusaha mencari perhatian lebih terhadap pemiliknya. Pada akhir masa kehamilan dapat di lihat beberapa tingkah laku seperti gelisah dan lebih suka berada di tempat hangat dan tertutup.



MEMASTIKAN KEHAMILAN KUCING
Doktor Veterinar dapat membantu memastikan kehamilan kucing. Orang yang berpengalaman dapat memastikan kehamilan dengan palpasi (perabaan) pada umur kehamilah 3-4 minggu.

Alat alat seperti USG (ultrasonografi) dan Rontgen (X ray) dapat dipergunakan untuk memastikan kehamilan. USG dapat memastikan kehamilan setelah kandungan berumur minimal minggu. Degupan jantung janin kucing baru boleh di rasa setelah berumur 3 minggu.



2 comments:

  1. Yey!!!! Nisah nak jadi OPAH Meowwww!!
    Cayalah Meowwwww.. ;)

    ReplyDelete
  2. hahaha, cepat benor masa berlalu.. dah nk jadi opah.. tp tak pasti le kak, pewot die bulat tu preggy ke atau gemokk hahhaha, confius den..

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!