Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Monday, February 20, 2012

isnin is coming (^_^)

isnin is come again!!! Alhamdulillah Syukran Yazilan, masih Allah panjangkan umur, masih mampu bernafas seperti biasa, melalui hari ini penuh bermakna.. Anda yang bekerja SELAMAT BEKERJA, bekerjalah dengan hati yang ikhlas, semoga Ibadah hari ini dapat di sempurnakan .. ada yang sakit, Semoga Allah sembuhkan sakit anda dengan cepat, mana yang study, belajarlah dengan bersungguh-sungguh semoga anda tidak menyesal akan datang, pada yang banyak appointment hari ni, pastikan persediaan anda teratur & menepati masa tau...  Amin..

Oleh yang dimikian, pada yang sengaja ambil cuti (macam saye) selamat bercuti.. selamat beristirehat tau..
apa tujuan nisah apply cuti? xde pape pon, saje nak amik cuti.. sebab tak tahu nak buat ape gan cuti tahun, tahun ni ada 17hari cuti.. erm memang takde plan ape2 untuk menghabiskan cuti, melainkan plan cuti raya nanti.. .. okey, di sebabkan banyak cuti last week nisah plan untuk take leave on today, cuti yang memang tak rancang tapi just ambik je la, duk umah lepak2 je .. walaupun duk umah, tak kemana-mana tapi enjoy tetap enjoy kan , Bainti Jannati .. anda setuju?? seorang wanita sangat suke duduk rumah, walaupun rumah takde pape pun.. :)

bile nisah plan nak ambik cuti, I told my office friend (he was a man a.k.a Technician at our office) which I take leave next Monday, then dia terus keluarkan dialog macam ni:- 

dia : kenapa nisah nak ambik cuti?
me : saje nak ambik, tak tahu nak abiskan cuti tu
dia : dah tahu tak tahu nak kemana, baik datang kerja je
me : laaa apa salahnya nisah ambik cuti, lagipon report nisah dah siap
dia : mai la datang keje, rugi ja ambik cuti duk umah bukan buat apapun..
me : diam & senyum tanpa jawapan .... erkkkk

actually my friend, to take leave not only for vacation, many reasons we need to take leave..
womens, that true?? as a woman who called are wife or mother, we really need a lot of time at home with our husband & kids.. if u asked for a majority of women, what is the time required by women who work to spend time with family? kami akan bagitahu yang setiap cuti sabtu & ahad (weekend) memang tak cukup, kalo hari2 biasa, kami mempunyai lebih kurang 4 jam bersama suami & anak, itu bukanlah masa yang cukup untuk kami berkomunikasi, bergurau dengan mereka.. kami tiada masa untuk menemani suami hingga ke pagar setiap pagi, dan melambai mesra mereka, sebab kami akan keluar bersama-sama, kami tidak berpeluang, menanti suami & anak di pintu setiap kali mereka balik bekerja atau pulang dari sekolah.. sebab kami akan balik bersama-sama (silap-silap en suami & anak-anak yang tunggu kami di pintu), dengan keadaan kami sebagai wanita yang berkerja, perkara-perkara tersebut tak mampu kami lakukan setiap hari.. bukan tak mahu tetapi tuntutan kehidupan dan kehidupan yang menuntut kami berkerja untuk menambahkan pendapatan seisi keluarga buat kami bersama-sama keluar mencari rezeki, peluang untuk melambai di pintu sangatlah tipis..

sekurang-kurangnya kami bole melambai en suami & anak pergi ke pejabat & sekolah (xpela walaupun sehari je) sekurang-kurangnya kami bole masak sedap2, sebab banyak masa kalau nak compare gan hari biasa, kami masak yang simple2 je, tak pun masak dekat kedai kan...
sekurang-kurangnya.. kami melakukan aktiviti rumah dengan keadaan tenang, tidak seperti selalu yang kelam kabut, sekurang-kurangnya kami berpeluang menyediakan makan petang & menanti suami pulang, sekurang-kurangnya kami bole menyuap anak & bersembang aktiviti sekolah anak dengan lebih panjang, walaupun sehari, memang tidak mengcukupi, tapi sebenarnya ia cukup berbaloi.. walaupun sehari ia cukup mampu mengukir kenangan manis..

apa yang sangat di perlukan oleh seorang isteri? melainkan dapat menghabiskan masa bersama keluarga.. walaupun percutian seorang isteri hanya di letakkan di dalam rumah, tetapi cukup jika ia diisi dengan sebaiknya oleh kami bersama keluarga.. 
MASA, sesibuk mana pun  kami, sepenat mana pun kami.. hal-hal keluarga akn kami dahulukan kerana cinta & kasih sayang kami sangat kuat dan banyak untuk mereka (^_^) hati kami rapuh melihat anak tido tanpa belaian kami, tetapi dengan sehari ia mampu merawat kerinduan yang terpendam, walaupun sehari.. ia tetap memberi makna yang dalam 
jika kami di berikan pilihan waktu & hari bekerja .. ingin kami cadangkan supaya waktu bekerja adalah seperti berikut :-

waktu bekerja : 9.00 pagi - 4.00 ptg
hari bekerja : isnin hingga khamis

wanita.. anda setuju dengan cadangan waktu di atas? percayalah kalau kami di beri peluang untuk di beri waktu macam ni, nescaya kami tidak perlukan sangat cuti tahunan tapi perlukan cuti for vacation, sebab kalo duk umah lama-lama pon, kami bole jadi INCREDIBLE HUNK  hahahhahahah setuju semua wanita????


2 comments:

  1. Akak setuju..
    Sebab cuti wanita ni bnyk difikirkan utk kebajian suami & anak..
    Kebanyakkannya.. ;)

    ReplyDelete
  2. kan kak kan, cuti sangat penting buat kite, walaupun bekerja adalah salah satu kebajikan, tetapi prkara yg kite ingin lakukan adalah kebajikan berada dirumah :)

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!