Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Wednesday, January 16, 2013

Edisi Jalan-Jalan Cari Makan, Januari 2013 (Part 1)

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)
edisi kami untuk tahun ini telah kami mulai dengan senyuman yang melebar..
semakin hari kami meneroka bumi Langkawi ini, 
maka perjalanan kami untuk mencari makanan semakin panjang..
makin hari, makin banyak mata kami melihat kedai2 makan yang sedang pesat membangun..
sebagai masyarakat setempat, maka kami terpanggil untuk memeriahkan lagi serta membantu untuk menaik taraf hidup warga peniaga.. hehhee walaupun sumbangan kami ini kecil sahaja , tapi jangan sangka tokey2 kedai makan tak boleh jadi kaya dengan perusahaan makanan ini.....

oleh itu, sepanjang minggu lepas hanya 2 hari sahaja yang nisah masak..
selebihnya kami terjah aje kedai makan...
memandangkan sekarang kami sibuk mencari rumah untuk di beli sekitar langkawi
maka, masa kami untuk pulang ke rumah adalah lewat..
agak sukar ingin masak dengan masa yang singkat.

ada beberapa makanan yang nisah snap untuk berkongsi di sini..
namun ada juga yang nisah tidak kongsikan di sini.. 
sebab ?? sebab makanan tu tak sedap. xde mood nak up kan pasal makanan tu....

Hari Rabu (09.01.2013)
setelah selesai menjejaki rumah, kami mencari tempat untuk makan,
beberapa tempat telah nisah cadangkan, tapi hubby tak layan.
last2 kami decide pergi pasar malam je, beli satay adik comel tu..
masa tengah jalan tu tetiba terpandangkan sebuah gerai kecil tepi jalan ....

terpanpang besar Banner Menunya..
mataku melirik2 melihat banner tersebut.
lalu terus ku beritahu hubby..

"eh ade Nasi Uduk la, Nasi Uduk tu ape?"
hubby jawab "tak tahu lah nasi uduk tu ape?
me "Jom try nak ??"

memandangkan kami telah terlajak ke depan, makanya perlulah kami membuat satu pusingan di Pekan Kuah untuk kembali ke Jalan kedai ini...


kedainya kecil aje....
Pemiliknya Nisah kira Orang Indonesia kot, yang telah menetap di sini..
kerana pelat2 bahasanya lebih kurang Indonesia je bunyinya...



tanpa lengahkan masa, kami melabuhkan montot kami di kerusi,
haruslah menu yang nisah tuju adalah Nasi Uduk...

tapi sayang, nasi Uduk kakak x buat, sebab tak sempat katanya.
jadi Nisah pilih untuk makan Mee Ayam..
kakak tu pula mencadangkan Mee Ayam Bakso....

memandangkan Nisah tak pernah makan
jadi On je lah...
nak try lah kan.. mana tahu kena dengan tekak Nisah ni...


beberapa minit berlalu, maka Mee Ayam Bakso kami pun sampai



Dek kerana mungkin wajah kami nampak pelik2 sikit campur gan muka jakun2 kami ni..
mungkin kakak itu telah kira bahawa kami memang tiadak pernah makan Menu ini

dengan ramahnya kakak tu memberitahu gaya & rencah untuk makan..
menurut kakak tu
untuk makan Mee Ayam Bakso ni
perlu dicampurkan dengan kicap pekat, sos cili & sambal (buatan kakak)
rasa sambal tu pedas2, terasa macam kuah kacang pun ada...

campuran ni memang mantap...
nisah cume letakkan sambal & kicap je..
sebab nisah rase tekak nisah tak rasa sesuai nak letak sos cili.


bahan-bahan ni banyak, mee pun banyak..
jenuh juga kami nak makan bagi habis...
walaupun nampak mangkuknya kecil, tapi isinya memang padat.

petang tu kami order Mee Ayam Bakso 2.
Nescafe Tarik 1
Limau Panas 1
Teh Tarik 1
bayaran : RM16.50.
berbaloi kan ???

makanan murah, sedap pulak tu .perut kenyang
Lalalalallaala memang senang hati.......

(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> esoknya, kami makan lagi kat luar..nanti nisah cite pulak ye......

6 comments:

  1. wah, macam sedap.. jd lapar pula tgk gambar ni.. :)

    ReplyDelete
  2. wahhh..sedap nya Nisah.. akak suka Gado-gado tu..peberet tau! hehe.
    murah plak kan..puas hati makan:)

    ReplyDelete
  3. nak jugalah...lapar pulak ni nisah...

    ReplyDelete
  4. salam kak nisah..
    alo..baru nk tgk rupe nasi uduk tu camano..sedap ke tak..?

    tp bakso tu mmg selalu jgk cma mkn.. signature org indon kat cni..
    sedap kan? miahaha...

    nk ckittt.... :p

    ReplyDelete
  5. xajak pun...ngajuk la...huhuhu

    ReplyDelete
  6. Baru akak tau ada nasi uduk kat kuah la Nisah..dah macam kat Indo plak yek

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email