Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, January 22, 2013

Nur Izzati Humaira Binti Mohd Zaki

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)

Nur Izzati Humaira.. 
>> Cahaya Kemuliaan Kemerah-merahan <<
nama diberi buat Puteri tercinta...
Di Lahirkan pada 05 Rabiul'Awal, 1434 Hijrah bersamaan dengan 17hb Januari, 2013. Jam 6.55pagi..
Lahirnya Puteri ini tanpa sesiapa di sisi..
tiada Nurse atau Doktor untuk menyambutnya..
tanpa Papa menemani..
tekadnya seorang Mama untuk melahirkannya di rumah sendiri.
bukan memandai-mandai sendiri
namun masa tidak sempat lagi....

bagaimana ia terjadi ?

6.00am, kakak Nisah bangun pagi seperti biasa...
entah bagaimana terasa sakit perut menyusuk..
sesekali terasa bagai masa telah tiba.. 
sesekali terasa seolah-olah ingin melepas..
di biarkan aje perasaan itu, kerana tarikhnya masih jauh lagi.. 
kalau di ikutkan pengalaman, mungkin kiranya lagi seminggu..

sesudah keluar dari tandas.. sakit itu terasa lagi..
kali ini lebih parah lagi..
katanya seolah-olah kepala baby telah sampai ke penghujung..
tanpa melengahkan masa Si Isteri gerak suami yang masih lena..

"papa, papa.. mama nak bersalin ni, panggil ambulans...."

tanpa buang masa , si suami bangun bergegas menghubungi ambulans..
sementara menunggu ambulans, si suami mula resah. bagai tidak keruan... lalu beliau ambil keputusan untuk meminta bantuan jiran berdekatan..

maka tinggalkan si isteri yang sedang menahan rasa sakitnya bersama dengan 2 anaknya yang masih lena....
beberapa minit kemudian.. sampailah jiran tetangga..
namun, alangkah terkejutnya para jiran tersebut..
sesudah mereka sampai sahaja didalam rumah..
Puteri tersebut telah selamat di lahirkan....
mereka tidak sempat menyambutnya.....

apabila ditanya, bagaiman ia sudah bersalin..
lalu kakak menceritakan ...

sesudah suaminya keluar mencari jiran..
sakitnya tidak tertahan.. berdasarkan pengalaman beliau selama ini beliau nekad & redha...
lalu.. beliau membaringkan diri (dlm keadaan nak bersalin tu)
kakak cuba meneran..
cubaan pertama tidak berjaya.. dengan lafaz bismillah, kakak cuba kali kedua.. cubaan kedua membuahkan hasil.. maka terlahirlah si bayi dari rahim ibunya... beberapa saat kemudian bayi itu pun menangis...

dalam keadaan yang sama jiran-jiran pun tiba..
bagaikan ternampak sesuatu yang menggerunkan
mereka berlari menuju ke arah kakak yang masih dalam keadaan darah yang masih keluar.... 

rupenye, uri masih tertinggal di dalam...
dengan bantuan jiran yg datang.. beliau mengurut perut kakak..
Alhamdulillah, uri pun keluar..

sambil menunggu ambulans tiba, jiran-jiranlah membantu bersihkan baby.. dalam masa yang sama kakak sulung & abang ipar pun tiba..
kakak sulung memang tidak pandai dalam hal-hal begini, makanya.. 

memandangkan masih ada anak 2 lagi..
maka kata sepakat di ambil..
anak-anak itu di bawa ke rumah mak, segala persiapan anak-anak itu kakak sulung & abg ipar yg uruskan...

setelah beberapa jam menunggu ambulans
Jam 9am tibalah ambulans, 
setibanya di Hospital.. kakak di tempatkan di Labour Room, Doktor mahu memeriksa ibu & baby..
Alhamdulillah tiada apa yang sukar..
jahitannya juga tidak banyak....

sesungguhnya berita yang nisah terima pagi 05 RabiulAwal 1434H sangat buat nisah rasa sedih sekali.. saat kakak nisah bertarung  nyawa tiada diri ini menemani. dek kerana jauh & tugasan yg masih terpikul ini..
tak mampu ku lakukan apa2 melainkan doa yang tidak putus Nisah mohon agar semuanya selamat & lancar...

di dalam kesedihan membelenggu diri..
Nisah juga amat bersyukur, kerana impian mereka menimang cahaya mata Perempuan tercapai..
telah lama kakak inginkan cahaya mata perempuan. ternyata kali ketiga beliau mengandung, Allah makbulkan doa-doanya..

Pernah Nisah bertanya pada kakak, kenapa tak mahu scan ..
katanya.. 
"biarlah, sengaja kak cik x nak scan. memang kak cik mahukan perempuan, namun jika Allah masih kurniakan Lelaki. kakcik tetap terima dengan hati yang terbuka"


(di sini, bibik telah berangan-angan nak beli baju pinky pinky untuk Nur Izzati Humaira. hikhikhik bibik pulak yang over excited kan...)



(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> Kesyukuran ke hadrat Ilahi yang telah membantu saat kakak Nisah bertarung dengan nyawanya.. syukurku yang tidak terhingga kerana Allah menghadiahkan pasangan ini seorang Puteri.. Dan Hanya Kerana Allah itu Maha Memahami, Maha Menyayangi.. Maka telah Allah permudahkan setiap perbuatan dengan IzinNya.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Allahuakbar !!!

"Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ” Jadilah engkau! “. Maka ia terus menjadi."

Surah 36 ~ Yaasin Ayat 82

17 comments:

  1. sedihnya, naper ambik masa yg terlampau lama untuk ambulan sampai berikan bantuan, jauh sangat ke rumah ngan hosp?, sib baik xder pertumpahan darah buat ibu.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. @umi alya
    itulah dia kak, kat situ nisah kecewa jugak.. ikut highway tak lah jauh sgt.. tp ambulan tu sesat, tu yang berejam2 smpi tu....

    ReplyDelete
  3. Tahniah dapat anak buah baru.apa2 pun syukur dah selamat semuanya.Sejarah ye,dah lama tak dgr org bersalin di rumah :)

    ReplyDelete
  4. Allahhuakbar..anak ni betul2 x menyusahkan mama dia..bertuahla anak ni..syukur ALhamdulillah..tahniah Nisah..dan smapikan salam tahniah akak kpd kakak tu ye :0

    ReplyDelete
  5. @Cik Canon
    Thanks kak, makin bertambah umur .. (^_~).. erm memang jarang kan.. pengalaman anak yg lepas sempat je ke hospital..

    ReplyDelete
  6. @Pen Biru
    Alhamdulillah kak... Terima Kasih..
    InsyaAllah, nisah sampaikan nanti.. (^_~)

    ReplyDelete
  7. salam kak nisah...
    huhuh... sedih hati baca...alhamdulillah semuanya selamat..tp agak kecewa dgn kelewatan ambulans..

    tahniah kak nisah dpt anak buah baru.. sedap namanya..comelllllssss.....

    InsyaALLAH... turn kak nisah x lama lg.. amin..amin... amin...

    ReplyDelete
  8. alahai cute nya..alhamdulillah selama..tahniah utk kakak nisah..rasa sebak baca entry ni tataw nape sebab lom ada anak lg kut :)

    ReplyDelete
  9. Cute sesangat..cam nak ambik je..hehehe,ape2 pun tahniahh

    ReplyDelete
  10. mudah nye bersalin kan.. comel nye bby ni, semoga jd anak solehah.

    ReplyDelete
  11. ya..Allah..saya dapat rasakan bagaimana sakitnya kakak nisah waktu itu..mujurlah ini kelahiran yg ke 3..mungkin jalannya dah ada...bayangkan kalau anak sulong...mmg bahaya....tahniah atas kelahiran yg ditunggu itu...comel sangat

    ReplyDelete
  12. tak sangka kan bersalin kat rumah..terharu pn ada ayu baca cerita ni..mmg pengalaman sungguh..eh nanti surat beranak kena tulis dkt rumah ka?hihi

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah semuanya selamat
    mudahnya proses bersalin kakak nisah
    tapi knp lama sangat ambulan nk sampai
    ape pun tahniah...baby yg sangat comel

    ReplyDelete
  14. Subhanallah Allahuakbar..Alhamdulillah..segalanya berjalan lancar walaupun sungguh mendebarkan ...takut kak intan baca..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah nasib baik semuanya berjalan dgn lancar...mujur xde pe2 yg berlaku

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah..selamat juga melahirkan..
    doa kaka Nisah akhirnya dimakbulkan

    ReplyDelete
  17. terkejut masa baca entry ini. tahniah. nama cantik secantik mukanya . semoga menjadi anak yang solehah :)

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email