Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Friday, January 4, 2013

Let's Gone By Gone



Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)

<><><><><><><><><><>
ada seorang sahabat telefon nisah, setiap kali telefon nisah mesti nak cerita pasal "si polan" entah kenapa "si polan" tu jugak jadi bahan nak bercakap.
padahal "si polan" tu tak ganggu pun hidup kawan nisah tu. nisah pun malaslah nak ckp byk..
memandangkan kedua-duanya adalah kawan nisah juga kan..

tapi kesimpulan nye : nisah rase nak jugak bgtau kawan nisah tentang pendapat nisah bila dengar die duk mencanang ...

kalau niat nak menegur.. menegur lah dengan cara yang baik..
jika terasa tak puas hati, bersemuka lah dengan cara baik.
jangan menjaja cerita ke hulur hilir..
yang tukang bawak cerita pun belum tentu nye awak faham jalan cerita yang benar kan..
kite ni, melihat je.. tapi kadang-kadang tak faham pun.
jangan banyak salah sangka
sebab andaian kita ni belum tentu benarnya.
setiap antara kita mempunyai sejarah hidup yang berbeza..
mungkin ada yang baik
ada juga sebaliknya.
yang pastinya kita tidak boleh menghukum atau menghakimi 
mereka dengan kisah silam mereka..
bukankah hidup kita menuntut perubahan.
mungkin buruk dulu, buruk juga pada hari ini..
dan jangan sangka orang yang baik dulu tak mungkin jadi sebaliknya pada hari ini ?

siapa kita? cukupkah dengan melihat dengan mata kita ??
dengan prasangka yang akan menimbulkan fitnah ??
sanggup kita menanggung fitnah hanya semata-mata kita tidak pasti kan ??

yang pasti.. sejarah , kisah silam, pengalaman tetap sudah berlalu
let's gone by gone...
jangan nak di ungkit.
jangan lagi di jaja cerita itu. biarkanlah..

fikirkan lah balik,
apakah tujuan kita menjaja cerita mereka ??
adakah ingin mencari keaiban orang ?
atau ada terselit perasaan hasad dengki ?
atau ingin memecah belahkan silaturahim ??
atau . bagaimana??
lebih baik.. jangan sia-siakan masa yang ada.
berhenti dari terus mencanang cerita.
hidup kita bukanlah lama.
entah esok entah lusa.
orang kita aibkan itu sedang perbaiki diri
kita di sini masih menambah dosa.
berbaloikah ??


(^_~) Monolog Cermin Hati >>>> 
kita ini bersaudara, walau bukan sedarah sedaging. 
namun masih duduk di bawah langit yang sama
tutuplah aib orang, nescaya Allah tutup aib sendiri

11 comments:

  1. salam kak nisah sayammm... :)

    huhuh..ssh jgk klu cma sendiri yg ada kt tempat akak..dua2 kawan..tp ade yg bercerita ttg yg x elok ..

    elok jgk kak nisah bgtau kat yg sorg lg tu.. tp make sure ade bukti..takut nnti kita di tuduh buat cerita plk.. biaselah,, manusia..

    betul2..jga lah aib sesama kita.. x rugi ape2 pun ..huhuh...

    ReplyDelete
  2. oh ye..pasal top commentator tu kan.. cma nk tau akak dpt dari mane widget tu? rase mcm nk tukar la widget cma... akak punye nmpk lg best..yg bunga ros tu xpe.. abaikan..huhuh..

    ReplyDelete
  3. susah jgk tu..yg bercerita tu kawan..yg di ceritakn tu pun kawan..tersepit kira jd nya

    ReplyDelete
  4. salam persahabatan...follow dan komentar sukses, ditunggu follow dan komentar baliknya ya...doa saya, semoga sukses selalu...aamiin

    http://jagadkawula.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Betoi tu Nisah..kalau kita asyik dok jaja hal org, satu hari nnt kisah kita plak dok jadi buah mulut org..

    ReplyDelete
  6. betul dah cakap nisah tuu .. akak setuju .. perangai dan hati manusia x akan sama ..
    sekurang2nya bila nisah dah cakap , harap dia segera sedar kan ;)

    ReplyDelete
  7. biasala kak..bila kita bekerja..jadi suri rumah ke..mesti kita akan jumpa golongan penjaja camni adehhh...kekadang tak sedap nak dengar gak..

    ReplyDelete
  8. kadang-kadang ada orng terlupa... kita sendiri pun terlupa.. eloklah saling mengingatkan...

    ReplyDelete
  9. paling tak suka dgn org yg suka menjaja..tak bagus..


    ReplyDelete
  10. btul tu kak..jgn suka buka aib org nnt kena bls balik bru tau hehe

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email