Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, December 25, 2012

Empat (4) Jenis Manusia Di Dunia Ini..

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)

bercuti kan... mood nisah pun tak berapa nak feeling lebih. belum start BW lagi, jap lagi nisah nak masuk opis, nak siapkan filing je, esok hingga 31/12/2012 Nisah cuti, jadi.. tak nak di ganggu oleh orang-orang opis, maka kerja perlu di laksanakan. semalam tak sempat nak siapkan.

membebel sudah panjang. meh baca ciri-ciri manusia yang ada di muka bumi ni ...

Manusia Pertama: 
Orang yang diberi harta dan ilmu. Ia takut harta-nya akan menjadi beban baginya nanti di akhirat, lalu ia banyak mengkukuhkan silaturahmi, banyak sedekah, membelanjakan sebagian hartanya di jalan Allah, dsb. Orang ini adalah yang paling tinggi derajatnya kelak di akhirat.

Manusia Kedua:
Ia diberi ilmu, tetapi tidak diberi harta. Ia berharap bahwa jika ia memiliki harta ia akan membelanjakannya di jalan Allah sama seperti orang pertama tadi. Pada dasarnya derajat mereka berdua ini (orang pertama dan kedua). Sama derajatnya.

Manusia Ketiga:
Orang yang diberi harta, tetapi tidak diberi ilmu. Ia membelanjakan harta-nya tidak untuk berpahala, tetapi ia membelanjakan-nya dengan sia-sia, dengan foya-foya. Ia keluarkan hartanya di jalan maksiat.

Manusia Keempat:
Orang yang tidak diberi harta dan tidak diberi ilmu. Bisa disebut orang dungu yang fakir. Ia berharap bahwa jika ia mempunyai harta ia akan membelanjakannya, dan foya-foya yang sia-sia, sama seperti manusia ketiga tadi di atas. Pada dasarnya kelak derajatnya sama seperti orang ketiga tersebut. 



(^_^) monolog cermin hati >> di manakah kita kini ???



18 comments:

  1. Alhamdulillah, ilmu yang patut kita kongsu beramai2..terima kasih nisah

    ReplyDelete
  2. Haha..nisah konpius eh..mesti ingat tajuk entry kak intan "dodol buatan sendiri kan kan"

    ReplyDelete
  3. TQ nisah ! .... info yg sgt2 berguna .. ;)

    ReplyDelete
  4. bagusnya kalau jadi orang pertama dan kedua..

    ReplyDelete
  5. susah kan nak cari ciri manusia pertama tu kan?

    ReplyDelete
  6. Harap tergolong di golongan pertama dan kedua..

    ReplyDelete
  7. salam nisah
    Nice. Suka la blog nisah.
    Salam kenal .dari tirana aduka

    ReplyDelete
  8. perkongsian yg bagus nih kak

    ReplyDelete
  9. emm kalau jadi org pertama dan kedua..sonoknyee..tapi yelah kita manusia..sapa la kita nih

    ReplyDelete
  10. minta kite dijauhkn dr manusia 3 & 4 :) nice sharing kak :)

    ReplyDelete
  11. nak jadi manusia nombor satu.. tapi tak mudahkan.. selalu bila ada harta ujiannyer besar... moga kita diberikan kekuatan untuk membentuk peribadi yang baik..

    ReplyDelete
  12. salam kak nisah.. :)

    udah abes ke kjenye bila dah start coti ni..?? bestnye dok lepak2 kat umah ngan anak2 ahkak yg comel2 tu... geram2...


    huhuh.. allah hurabbi.. xtahu mne letaknya sifat cma ni.. malunya.. :(

    ReplyDelete
  13. template baru...
    saya suka! saya suka!!!

    cma sukeeee biru... wewittt...menarik & tertarik :)

    ReplyDelete
  14. suka untuk menjadi manusia pertama tapi tegakah diri ini nanti...

    ***selamat bercuti ye

    ReplyDelete
  15. semoga kita tergolong dalam golongan yang baik-baik.. :)

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email