Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Thursday, December 20, 2012

Ungkep Ayam

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)

kabare semua......
sopo-sopo wong Jowo, pasti tahu masakan ni kan...
salah satu masakan Orang-Orang Jowo..
selain dari Nasi Ambeng, Sambal Goreng..


Ungkep ayam ni nisah masak malam hari Selasa..
pusing-pusing kepala duk mencari idea nak masak..
tiba-tiba, terkeluar resepi ni. 

cepat-cepat masuk dapur tengok ingredients ada ke tak..
Alhamdulillah, memang ada kat dapur..
tanpa membuang masa, sambil-sambil tengok cerita Cinta Itu Milikku, nisah pun ketung ketang pung pang kat dapur memasak..
(bunyi memasak dah gupe bersilat kan...) padahal poyo aje yang lebih!!

Nak share resepi dengan sahabat2 semua.
mana yang dah tahu, tak pelah pandang2 aje lah ye..
mana yang tak tahu, boleh copy paste resepi, ada masa boleh masak kan....

Bahan-Bahannya :
1. Mestilah ada Ayam. 4 ketul (masakan utk 2 orang je)
2. ibu kunyit. (serbuk kunyit pun on jugak)
3. lengkuas (sikit je, nak amik bau je)
4. serai 
5. asam keping a.k.a asam gelugor
6. Cili PADI (wajib ada) >> kalau tak tahan pedas, kurang je kuantiti atau guna je lah cili boh atau cili masak...
7. biji ketumbar, jintan manis, jintan putih.
8. bawang besar
9. bawang putih
10. halia
>>>>> bahan-bahan kat atas ni boleh di blenderkan aje. kecuali ayam ye, serai & asam keping 
... blend tu kasar2 sket, jangan halus sangat.. nanti bumbunya hilang.
tetapi, nisah lebih suka menumbuk je kat dalam lesung batu.
mungkin payah sket kan..
tapi bagi nisah hasil menggunakan lesung batu ni,
makanannya lebih mabeles dari mengisar menggunakan mesin.
terpulanglah kan... 
masing-masing punye cara.
<<<<< jadi, bila dah siap si tumbuk @ di kisar.. boleh start menumis.. 
dah naik bau, masuk kan ayam...
asam keping & serai yang di titik.
biarkan sehingga ayam tu masak.
bole dimasak berkuah atau basah2 sket gitu.

sedap juga di hidangkan bersama roti atau nasi yang panas2 & lembik2 sket... confirm menjilat jari...


(^_^) monolog cermin hati >>

boleh cuba bila-bila masa ye.. kalau orang melayunya mungkin rendang kot, cume yg ni x de santan atau kerisik je......




27 comments:

  1. apa maksud 'ungkep'..eheh tanya maksud dulu sebelum cuba tau ahahahh

    ReplyDelete
  2. wahhh siap ada resepi bleh lah klu rasa nak mencuba neh...hubby penggemar makanan jawa...baru neh dia makan nasi rawon...sup pekat giler...dia cakap cam rempah akar kayu je...ekekekeke

    ReplyDelete
  3. salam kak nisah..
    hhuhu..1st time dgr name masakan ni.. nmpk sedap..nk cikit!!

    ReplyDelete
  4. waaaaa...sy org jowo...
    da lamer xmkn ungkep..botok2 pon da lamer..huhuh...sedapnye..balik joho bru mak buatkan..nak buat seniri rase xsame..hihih

    ReplyDelete
  5. org jawa yer... lama tak masak dan makan tau...

    ReplyDelete
  6. ungkep ayam..baru hari ini tau..
    ni macam masak lengkuas ke

    ReplyDelete
  7. Sedap nya ungkep ayam tu.. terliur tgk..hehe:)

    ReplyDelete
  8. ohh ungkep ni akak penah makan yg mak kawan masak..masa tu akak dapat rasa sambal goreng, masak kicap ayam bubuh su'un..sedap sangat :)

    ReplyDelete
  9. @izan mama mia
    heheh tak tahu maksud, tau masak & tau mkn aje..

    ReplyDelete
  10. @SumeSakan
    cuba dik.. no problem..

    huahuahua ahkak pun x tahan nak mkn sup tu dik non... tak pernah serasi dgn tekak ahkak ni hehhee

    ReplyDelete
  11. @♥ Cmª shIemª ♥
    W'salam yank..
    hah nanti cuba tau..


    >>> sorry, dah abis. tulang pun dh masuk tong sampah. muahahhaa

    ReplyDelete
  12. @:::aZiE:::
    larrr ku'e wong jowo ye..
    nyong ni jowo perak ja.
    jowo celup2 muahahhaha.

    >> mana nak sama airmata ibu.. (^_~)

    ReplyDelete
  13. @Masya
    hehe nanti free boleh masak & makan ye...

    ReplyDelete
  14. @Mimie
    hehehe dengan rase bangganya ahkak nak bgtau bahawa..
    "memang sedap pun"


    >> sambil tangan di bahu mata ke atas ngeeeee

    ReplyDelete
  15. @MaMa Rey
    a'ah lebih kurang aje. lengkuas tu mcm trademark masakan Jowo sket hehhe

    ReplyDelete
  16. @aTieYusof Family
    hehe tapi dah abis dah akak, selamat ke perut dah hehhe

    ReplyDelete
  17. @Tihara
    a'ah betoi, kena rasanya mmg sedap.. (^_~)

    ReplyDelete

  18. Salam kenal nisah....

    Sedapnyer... tengok pun dah telan air liur inikan pulak klu dapat merasanyer... :)
    mesti terangkat klu makan dgn nasik panas2 kan...
    ?

    ReplyDelete
  19. @Mama Mya
    salam kenal Mama Mya..
    terima ksih jenguk kesini :)

    hikhik memang sedap, nasi kena panas2 barulah terangkat !!

    ReplyDelete
  20. Sekali sekali tukar resepi best ni...

    ReplyDelete
  21. nape tak masak awal skit.. kalau tak boleh rasa ungkep ayam ni hehe

    ReplyDelete
  22. Sedap tu Nisah... tapi mulut kakcik ni makan apa pun macam 'tak rasa'... :(

    ReplyDelete
  23. @Dayana Bahar
    hehhe malunye Nisah, nanti datang lagi nisah masakkan ye

    ReplyDelete
  24. pehhh terliur,,,cmtulah kan, makan xajak

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email