Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Monday, December 3, 2012

Penenang Rasa Cemburu

  
Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)



Anda cepat cemburu?

Cemburu itu elok kalau berpada-pada tapi membawa kepada keburukan jika terlampau cemburu.


Apakah punca cemburu?

hati tak suci – mengakibatkan kita bersangka buruk
tak yakin dengan diri sendiri
peristiwa yang lalu/pengalaman


Kesan cemburu:

  • pasangan tertekan
  • kecik hati
  • kebahagian pudar


Cara mengatasinya?

bawa berbincang
ubah perangai, usaha untuk bersangka baik, berfikiran positif


1. Mengenalpasti-

Anda harus mengenalpasti apakah punca yang membuatkan anda cemburu. Kemudian luangkan sedikit masa untuk menilai hubungan sebelumnya. Tanyakan kepada diri sendiri apa yang salah dan apa yang benar. Barulah anda memikirkan sama ada anda perlu cemburu atau tidak. Perasaan cemburu amat penting dalam perhubungan tetapi sekiranya ia tidak di kawal dengan baik, ia akan menyebabkan sesuatu hubungan itu akan terputus. Sebelum menunjukkan perasaan cemburu anda terhadap seseorang, anda perlu tahu adakah perasaan cemburu itu akan mengeratkan lagi sesuatu hubungan ataupun sebaliknya. Jangan disebabkan kesalahan lampau yang telah dilakukan pasangan mempengaruhi perasaan cemburu anda.


2. Cuba memahami situasi-

Anda tidak boleh melihat sesuatu situasi itu dari pandangan pihak anda sahaja. Lihatlah situasi itu dari sudut pandangan luar. Cuba untuk menempatkan diri anda pada kedudukan pasangan anda dan memahami bagaimana dia melihat situasi itu. Ataupun anda boleh tanyakan pada pihak neutral mengenai pandangan mereka. Dan ini akan mengelakkan anda daripada berada dalam situasi yang sukar serta dapat membantu untuk membuat keputusan yang sewajarnya.


3. Fokus-

Anda sepatutnya lebih fokus untuk memikirkan mengenai realiti sesuatu situasi itu berbanding daripada memikirkan pelbagai andaian yang bermain-main di fikiran anda. Ketika cemburu menguasai fikiran, kebiasaannya pelbagai imaginasi negatif akan terlintas di fikiran seseorang. Anda dinasihatkan untuk bertenang dan melihat sesuatu situasi itu berdasarkan fakta dan bukannya perasaan. Adakah sesuatu situasi itu benar-benar berlaku atau hanya imaginasi anda sahaja?? Hanya fokus dapat membantu anda daripada terus membuat pelbagai andaian.


4. Perbincangan-

Perbincangan adalah cara terbaik untuk mengawal perasaan cemburu. Pasangan dinasihat untuk menetapkan had komunikasi antara satu sama lain. Ini akan dapat membantu pasangan anda untuk mengetahui batas-batas pergaulan dengan pihak lain dan dapat mengelakkan anda daripada berperasaan cemburu. Dengan cara itu, ketika salah seorang daripada anda melanggar peraturan, ada alasan untuk anda berasa cemburu. Hujah anda boleh berdasarkan realiti dan bukannya imaginasi.


5. Berfikiran positif-

Sekiranya seseorang itu sentiasa berfikiran positif, masalah perasaan cemburu itu dapat di atasi. Tetapi pasangan haruslah untuk tidak mempergunakan kepercayaan yang anda telah berikan. Sekiranya sekali kepercayaan itu telah disalahguna, kemungkinan perasaan cemburu itu akan menjadi semakin tebal di dalam diri seseorang. Lebih teruk lagi jika sedikit kepercayaan pun tidak diletakkan terhadap pasangan. Gunakanlah kepercayaan yang diberikan dengan sebaik mungkin dan ini secara tidak langsung akan dapat mengawal perasaan cemburu anda.

“Alami cemburu dengan ketenangan”





(^_^) monolog cermin hati >>  




18 comments:

  1. cemburu itu perlu tapi kalau dah keterlaluan mmg menyusahkan.. suka kata2 yg tulisan tangan tu :)

    ReplyDelete
  2. cemburu lagi... aaa... teriak ni.. T_T

    oke..okeh... positif... cma blh control cemburu lebih kpd ketenangan...

    tq for sharing kak..

    ReplyDelete
  3. cuba utk berfikiran positif... susah betul klu cemburu dah datang.

    ReplyDelete
  4. positif..... positif.....

    tarik nafasssss lepassssss

    ReplyDelete
  5. cemburu perlu tp jgn melampaui batas

    ReplyDelete
  6. eh cemburu lagi kak,hehehehe

    ok try praktikkan lah =)

    ReplyDelete
  7. tenang n fkirkan positif..heheh itu gaya sha mengatasinya..insyallah

    ReplyDelete
  8. cemburu itu elok..tp jangan berlebihaan plak taw..hehehheh....

    ReplyDelete
  9. @syiela
    dah la menyusahkan .. menyakitkan hati plak tu !!

    ReplyDelete
  10. @♥ Cmª shIemª ♥
    hahahaha
    hari ni mmg kisah cemburu je akak bg..

    >> buat diri akak, nah hambekk ni !!!

    muahahha

    ReplyDelete
  11. @Hilmirda Daud
    kehidupan yang positif lebih menenangkan :)

    ReplyDelete
  12. @maszmadi
    hehehe kekadang, lepaaasss tu bkn lega , tp mcm mengeluh jeee.. :)

    ReplyDelete
  13. @Mimie
    bersederhana dlm sikap cemburu, lebih menenangkan :)

    ReplyDelete
  14. @NORSHAHFEZA HAMSAN
    ya yunkkkkk... hari ini akak isytiharkan HARI CEMBURU untuk ahkak, makanye.. bace entry cemburu ni smp esok pagi erk !!

    ReplyDelete
  15. @sHaRiNa eLyaNa
    pandainya adik akak ni,,
    kite lbh happy jika sntiasa positif tau :)

    ReplyDelete
  16. @Nyue
    hehhe dulu mmg berlebihan, skang Alhamdulillah berkurangan sudah :)

    ReplyDelete
  17. cemburu keterlaluan memburukkan keadaan..berusaha untuk tidak cemburu yang keterlaluan

    ReplyDelete
  18. @MaMa Rey
    setuju terima kasih... memperingatkan..

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email