Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, November 27, 2012

Bila Saya Yang Telefon Abg Z

Assalamualaikum WBT, Alhamdulillah.. kite berjumpe lagi !! (^_~)


mesti dah baca entry kat atas kan..
sape yang belum baca tu, sudilah kiranya anda baca. 
sebab?? entry yang ini adalah kesinambungan dari cerita semalam.


segala persoalan telah terjawab
tiada lagi gundah gulana di dalam jiwa..
semuanya kembali seperti biasa..
bersyukur pada yang Maha Esa
kerana ketenangan yang telah di berikanNya...

ME : >> call Abg Z on 21:20 PM...
Abg Z : Pick Up .. Assalamualaikum, Ye cik..
Me : Abg Z, abg Z dak ambik surat cik tu kat Giant ??
Abg Z : dah ambik dah, hahahahhaah tu bukan surat cik lah.. 
Me : then tu surat sape ??
Abg Z : tu surat Kak Cik, tadi abang jumpe Giant, 
Giant : Awi.. ni bukan surat adik ipar hang, ni surat bini hang la..
Me : muahahahha lor bukan surat cik ke ?? okay lah kalau bukan surat cik, nanti abg Z bg lah surat kat kak cik ye..
Abg Z:; ha okay okay, nnti abang bagi kat kak cik.
Me : thanks ye abg Z, Assalamualaikum....


akhirnya.. terungkai sebuah persoalan..
kenapa boleh silap ??
sebab, nama cik adalah NISAH
nama kak cik adalah NIZAH
hampir sama kan?? nama kami hampir serupa, beza Z & S sahaja..
sapa2 pun bole confius dengan nama kami.
confius ini telah berlaku dari kami kecik lagi..
bukan kata orang luar, sedara mara kadang2 salah panggil nama kami.

macamana wujudnya nama KAK CIK & CIK ??
jarak kami 6 tahun..
masa kak cik lahir, arwah ayah ingat kak cik lah anak terakhir ayah.. 
jadi arwah ayah panggil "adik kecil" .. lama lama sudah tukar jadi "adik kecik".. lama2 jadi "adik cik"

selepas enam tahun, mak lahirkan Me, masa tu arwah ayah dah konpius , sebab me lah sepatutnya di panggil adik..
so nak senangkan keadaan, arwah ayah upgrade kan panggilan tu..
ayah panggil kakak dengan nama "KAKAK KECIK" and me ?? mestilah "ADIK KECIK", tapi bunyinye macam panjang kan.. makanya ayah pendekkan nama kami jadi "Kak Cik & Cik"

tetapi, pengaruh panggilan "adik" untuk kak cik masih tidak mampu di hilangkan. buktinye ?? sehingga kini, kalau die bersembang dengan kakak sulung kami, dengan mak, atau dengan bibik.. die mesti bahasakan diri die "ADIK" manakala, bile beliau sembang gan me, baru lah die bahasakan diri die "KAK CIK"

>>> baik lah, terasa banyak pulak bercerita pasal keluarga kan, padahal korang bukannya nak tau kan, nisah jugak yang perasan nak bercerita bagai kan <<<

oleh yang demikian, semuanya telah selesai.. tiada lagi kerisauan..
ternyata, saye bebas dari sebarang saman/hutang piutang atau sebagainya yang berkenaan dengan surat tersebut... (^_~)


>> surat tadi memang dari PEJABAT LAWYER, tapi bukan surat saman. tu bukan surat hutang, tapi itu surat suh datang ambil geran rumah <<

(^_^) monolog cermin hati >> BIBIK >> adalah bahasa Jawa, yang mana dalam bahasa Melayu nye adalah MAK CIK (MAk SaudaRa).. walaupun kami Jawa yang tak berapa nak Jawa tu, tapi panggilan masih di kekalkan.. Cucu-CucU Emak, panggil emak adalah "EMBAH", manakala, anak sedara kami panggil nisah "BIBIK" dan panggil Kak Cik 'WAK", apepun panggilan kami, kami bangga menjadi sebahagian dari Orang-Orang JAwa ni..




12 comments:

  1. bibik wak pon iso ngomong jowo walopon dari Sumatera.. ahaKKs

    ReplyDelete
  2. Eh sama la kak zan dan adik..nama kak zan, Norhaizan dan adik Norhaiza..di atas kertas, ia amat mengelirukan pernah ingin mengambil ic di PPN, stafftu bagi ic adik...eh kak, ini bukan saya punya! Laaa..nama nak sama!

    ReplyDelete
  3. mmg agak keliru..hiih...macam saya ngan abag sayalah dua2 dipanggil cu/pcu...bila kami dah kawen dah jadi 4 nama serupa dah...

    ReplyDelete
  4. hihih... akak dua beradik je ke?mmg dekat2 nama dgn panggilan tu..
    Alhamdulillah...semua persoalan terjawab..

    akak jowo upenye.. leh la cma nk bljr bhsa jawa ngan akak eh..:)

    ReplyDelete
  5. @Wak Gelas™
    ngomong sitik sitik je wak..
    tu pun tunggang langgang jugaklah nisah ni hehe

    ReplyDelete
  6. @Norhaizan hakim
    kami dulu, cikgu pon konpius.. dah lah satu sekolah..

    ReplyDelete
  7. @izan mama mia
    kadang2 nama dkt2 ni best jugak, tp bole bikin konfius .. :)

    ReplyDelete
  8. @PinkUmmi
    boleh aje, kena bukak mata besar2 utk pastikannya :)

    ReplyDelete
  9. @♥ Cmª shIemª ♥
    Alhamdulillah Cma, semua dah settle :)

    kami 3 beradik .. akak sulung namanya Shamsiah, jadi jauh sket dr ejaan kami hehe.

    ajar ? hahaha akak pon merangkak jugaklah ni..

    ReplyDelete
  10. hahah nasib baik xde pape,,buat suspen je tau

    ReplyDelete
  11. @NORSHAHFEZA HAMSAN
    kan, dah hilang suspen dah.
    skang akak dah boleh ketawa berdekah dekah..
    kah kah kah kah...
    (cer bayangkan akak gelak mcm tu?? mesti buruk kan ?? )

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email