Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Tuesday, November 20, 2012

ketika kita menghadapi masalah


dengan kecanggihan teknologi, kemajuan pelayar internet, perluasan media hiburan, perkembangan dan persaingan antara laman sosial, membuat kite selalu meletakkan kesemua rasa hati, situasi di laman-laman tersebut, opsss padahal aku pon sama kan itu dulu, skang kalau nak luah pun sikit2 aje, itupun macam yang sweet sweet aje, tapi kalo tahap tak tahan, nisah post aje tafsir Al-Quran sebagai pengganti perasaan. boleh macam tu ? ??  ... seharusnya mungkin perlu begini

<>
<>
<>
<>

1.Sandarkan Harapan Pada Allah SWT
Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 1-8 yang antara lain bermaksud: 

“Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan”. 

"Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepada Nya aku bertawakal.” (At-Taubah: 129)

2. Minta Pertolongan Dari Allah SWT
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Al-Baqarah: 45) 

3. Jangan Sedih dan Kecewa
“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:139) 


Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah: 

“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir” (Surah Yusuf : Ayat 12) 
4. Luahkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung. 



5. Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah. 

Ketahuilah bahawa ujian yang datang juga tandanya Allah sayangkan kita. Jadi ambillah masa untuk menilai diri dan meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah dalam apa jua yang kita lakukan. Lakukanlah untuk mencari redha Allah SWT. Fikir dengan positif bahawa setiap dugaan datang dari Allah dan pasti ada hikmah yang tersendiri. 


(^_^) monolog cermin hati >>  Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Surah Al Baqarah, Ayat 216)







16 comments:

  1. alhamdulillah..
    tq for sharing... muhasabah diri

    ReplyDelete
  2. itu medium mereka meluah rsa. nak tegur pun xboleh.. :)

    terima kasih berkongsi. Allah lebih tahu segala hal..

    ReplyDelete
  3. @♥ Cmª shIemª ♥
    my pleasure yunk...
    thank you for coming here :)

    ReplyDelete
  4. @izfanora
    lain-lain org lainlah pendapatnya, masing-masing ada caranya tersendiri . setuju, "Allah lebih tahu segalanya" (^_~)

    ReplyDelete
  5. tq for sharing dear...


    p/s: salam, tengs drop by my blog n following mine, saya follow sini balik yer...nice blog!!

    ReplyDelete
  6. Thanks for sharing.

    Suka bunga ros putih ni..nampak suci dan murni1

    ReplyDelete
  7. @wahida
    w'salam, hehe terima kasih sudi jenguk ke sini :)

    ReplyDelete
  8. @Norhaizan hakim
    welcome kak :)
    cantek kan, nisah suke tengok bunge-bunge yg plain color..

    ReplyDelete
  9. thanx kak utk pekongsian,,=)

    kdg2 kn kak, susah ek kita nk redha tntang sesuatu pkare lg2 bnde yg mendownkan kite,,tp kite hanya hamba,serahkan semua pd Allah,,in sha Allah redha tu akn dtg=)

    ReplyDelete
  10. @NORSHAHFEZA HAMSAN
    yunk, akak pun kadang-kadang tersasar jugak, kadang-kadang jugak melepaskan kemarahan, emosi. tapi tu lah, akak berdoa byk2 semoga Allah letakkan kesabaran dalam hati akak, supaya akak mampu redakan kemarahan... marah tu xde sape pun yg nak, cume bile tak mampu mengawal emosi tu yg menjadi tu...

    ReplyDelete
  11. apa yg penting jgn jadikan laman sosial mcm bilik tidur kita smpai apa benda yg x sepatutnya org lain tahu brlaku di dalamnya dgn senang org blh tahu.. jdikan laman sosial mcm laman rumah.. org tgk pun takde apa sgt

    ReplyDelete
  12. memang mcm u lah yg sebaiknya.. tp masa senang pun jgnlah lupekan allah...

    ReplyDelete
  13. @THE LEKAT LEKIT STORY
    huhu suke komen akak ni, terima kasih !! (^_~)

    ReplyDelete
  14. @Masya
    ye, terima kasih ingatkan, semoga kita sama-sama tak lupekan Allah sewaktu susah dan senang (^_~)

    ReplyDelete
  15. Thanks. ilmu ni. mengadu padaNya memang berkesan... :))

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email