Welcome!

Daripada Mu’awiyah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan.”

وَإِنْ تَعُدُّوْا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوْهَا
Wa in ta’udduu nikmatallah la tuhsuuhaa
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat mengiranya (kerana terlalu banyak)"

أَنْزَلَ اللهُ القُرْآنَ لِلنَّاس
An zalallahul quraan linnas
"Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia"

Wednesday, November 21, 2012

Maafkanlah.. itu kan lebih baik


  
"Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan sifat memaafkan kecuali kemuliaan, serta tidaklah seorang hamba merendahkan diri kerana Allah melainkan Allah meninggikan darjatnya". 
(HR. Muslim)

Nabi bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." 
(HR. Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)

Nabi bersabda, "Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." (HR. Muslim)

Allah berfirman, "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya di waktu senang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang. Allah suka kepada orang yang berbuat kebajikan." (Ali Imran : 133-134)

Nabi pernah bersabda: "Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai." (HR Muslim)

"Dan jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang". (At Taghobun: 14)

"Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (al-Nuur: 22)


(^_^) monolog cermin hati >> maafkanlah walaupun ia amat menyakitkan.. 

berilah kemaafan itu walau perit untuk turutkan
mana tahu, kita juga perlukan kemaafan dari orang lain...




10 comments:

  1. huhuh..
    maafkan saya jika ada kesalahan ye kak..

    tq for sharing,,saling memaafi diantara kita lebih nikmat :)

    ReplyDelete
  2. @♥ Cmª shIemª ♥
    adik cumel, awk xde salah papepun :)
    welcome dik, love it :)

    ReplyDelete
  3. salam kenal,

    memafkan itu akan membuatkan seseorang rasa tenag...

    ReplyDelete
  4. @maszmadi
    salam kenal (^_~) terima kasih ke sini..

    ReplyDelete
  5. kena selalu bermaaf-maafan kan... tak boleh lah nak tunggu hari raya aje.

    ReplyDelete
  6. @Hilmirda Daud
    ye lah kak amy, nanti asyik nak tunggu raye je, kang tak sempat plak kan..

    ReplyDelete
  7. muhasabah diri sendiri kak,,sbb saye ni memg keras hati nk maafkan org,,

    ReplyDelete
  8. Betul ke orang kata.. Mudah minta maaf, mudah juga melakukan kesalahan...?

    ReplyDelete
  9. @NORSHAHFEZA HAMSAN
    lalink.. usaha ye utk lembutkan hati, sebab satu hari nnti kite juge perlukan kemaafan dari org.. :)
    usaha tangga kejayaan ..

    ReplyDelete
  10. @Dayana Bahar
    huhuhu 30% betoi, sebab nisah pon mcm tu jgk kekdang.. tapi kadang2 minta maaf ni sebab nkl megalah je, malas nak panjangkan cite kan.. hehhe

    ReplyDelete

Welcome To Teratak Chenta Nisah Idham
terima kasih ye tinggalkan komen (^_~)
InsyaAllah, akan menyusuri jejak anda.
Take Care Beware Any Where !!

Follow by Email